donderdag 1 december 2011

Over Peter Casteels (een naam om te onthouden)

Sinds oktober probeer ik opnieuw zo goed als elke dag een tekst te schrijven voor deze blog. De onderwerpen voor mijn teksten variëren van politiek, over muziek tot media en flauwekul - die laatsten gaan daarbij geregeld hand in hand. Soms heb ik weinig inspiratie en moet ik lang nadenken over een goeie insteek of een onderwerp waar genoeg vlees aan zit, soms echter is het meteen heel duidelijk waarover ik wil schrijven. Vandaag, bijvoorbeeld, weet ik, pas uit mijn bed, al dat ik wil schrijven over Peter Casteels. Want Peter Casteels, jongens en meisjes, dat is me d'r eentje.

Eentje om enerzijds een beetje jaloers op te zijn, want Peter is erin gelukt om columnist bij Apache te zijn en schreef zelfs stukken voor het respectabele Mediakritiek, een site waarop ook (vooralsnog) grotere namen hun mening over de vierde macht kwijtkunnen.
Op zich niet zo speciaal is dat en waarom dan 'jaloers' op Peter Casteels en niet op andere watch dogs met een groot forum? Omdat Peter pas 22 jaar is, wat je hem op basis van zijn teksten niet zou aangeven. En waarom dan weer niet jaloers? Omdat ik nooit eerder zulke zure epistels heb gelezen van een jongen van zijn leeftijd. Op basis van zijn stukken lijkt hij een rot van veertig of vijftig en toe aan een hartstilstand door opgestapeld mopperen. (Wel moet ik hier eerlijkheidshalve aan toevoegen dat ik er zelf bij momenten ook wat van kan, van mediabashen en mopperen.)

Ook maandag weer, 'godallemachtig'. Hoe Peter ook maandag weer tekeerging op Apache, ik werd er zelf lastig van (net als enkele weken geleden toen ik schreef dat ik Apache stilaan beu raak). Een jongen, zo jong en al zo zuur. Ik kan er zelf een puntje aan zuigen. Of niet.

Over 'Ter zake' had hij het, naar aanleiding van het debat tussen Marc Reynebeau en econoom Ivan Van de Cloot van de alomtegenwoordige (en onafhankelijke?) denktank Itinera. Een interessant onderwerp voor een opinie van buitenaf, inderdaad, want dit gesprek tussen de kritische journalist en de zich zichtbaar ongemakkelijk voelende econoom bood effectief stof tot nadenken. Maar Casteels' opiniestuk en vooral de zuurtegraad van 's jongemans inleiding - ik kan er maar niet van over -, zulks heb ik, geloof ik, nog nooit eerder mogen lezen.

Wat hij over 'Ter zake' schreef, een naar mijn mening interessant duidingsprogramma, ik vraag me af hoe hij het verzint. En hij is pedant, getuige deze inleidng waarover ik het al had. "Meestal lijkt Ter zake op een studioversie van Man bijt hond, met dat verschil dat steeds dezelfde dorpsgekken mogen aanschuiven. De lichtgewichten die het programma presenteren – Lieven Verstraete is meer in Braziliaanse muziek geïnteresseerd dan in de economische crisis – helpen het zaakje er niet op vooruit, maar waarschijnlijker is het dat de publieke omroep niet genoeg middelen heeft om een actualiteitenrubriek met een professionele redactie te produceren. Soms wordt de aanhoudende kijker echter beloond."

Een studioversie van 'Man bijt hond'?, of zelfs:?? Geen flauw idee wat hij dààrmee bedoelt, zelfs al legt hij het (hoegenaamd) uit. En lichtgewichten? Dat Peter mij eens vertelt wie daar dan wel op die stoel moet zitten. Wat doet het er overigens toe dat Lieven Verstraete naar Braziliaanse muziek luistert? Echt, kan iemand mij vertellen waarom een dergelijk detail in deze context van belang zou kunnen zijn? En dat 'Ter zake' niet over een professionele redactie zou beschikken? Jee, wat vind ik het zelfgenoegzaam om dat zo zonder verdere uitleg te suggereren. En dat dan door een piepkuiken van 22, gewoon yet another student Politieke Wetenschappen, zoals ik op het internet te weten kom. Of doet dat er ook niet toe in déze context? Of is Peter misschien niét yet another student Politieke Wetenschappen en kan hij mij dan uitleggen waaròm niet?

Vragen, vele vragen. En verbazing over zo veel zurigheid. Ik denk dat ik hem daarover eens ga mailen. Misschien zou ik hem eens moeten ontmoeten. Zijn blog heet 'Ik heb altijd gelijk'. Een teken aan de wand?
Overigens vind ik die mannen van Itinera ook niet helemaal zuiver op de graat hoor.

1 opmerking:

azielsoeker zei

Liefste Alexander,

iemand van 22 als ik vindt het heerlijk als er stukken over hem worden geschreven, maar over mijn zuurtegraad hoef jij je geen zorgen te maken. Fluitend sta ik op, zingend ga ik slapen.

Wat wilde je me trouwens nog mailen?

Groeten,

Peter.