dinsdag 26 juni 2018

Colin McRae Rally 2.0

Kijk eens naar deze foto. Dit is een printscreen vanop mijn laptop. Wat je ziet is het nieuwe record (en de split-tijden) dat ik op het Engeland-racetrack in de demo van Colin McRae Rally 2.0 gevestigd heb.
Check it out, dit is belangrijk voor mij. 02:42:73, dat is een waanzinnige tijd. Er is nog wel marge om er enkele tienden af te doen, maar deze nieuwe topchrono is er ook al eentje om U tegen te zeggen.
Of ik gek ben geworden? Waar ik het in godsnaam over heb? Wel ja, ik ben altijd een fan van racespelletjes geweest. Niet dat ik in het verleden met spelconsoles in de weer ben geweest (Playstation e.a., allemaal nooit gehad), maar ik downloadde weleens een demo van een of ander racespel op mijn pc. Zo ook Colin McRae Rally 2.0, enkele jaren geleden. Dit spel kwam al uit in 2000 en ongetwijfeld zijn er nu eindeloos veel nieuwe race-games met veel meer mogelijkheden enz, maar dat interesseert mij allemaal niet. Mij interesseert het Engeland-racetrack op Colin McRae en de supersonische chrono die ik op dat parcours kan neerzetten. Ik rijd graag tegen de klok, ik hou van chrono’s en chrono’s verbeteren. Geen Grand Theft Auto voor mij. Ken ik niet, boeit me niet, couldn’t care less. Ik wil gewoon racen. Zonder gedoe, zonder ‘verhaal’.
Dus, kijk nog eens naar deze printscreen. Links zie je de nieuwe toptijd (en ik daag u uit om die te verbeteren - ge gaat fameus uit uw pijp mogen komen, fámeus!), rechts zie je de voormalige toptijd. 44 honderdsten heb ik eraf gedaan. Vier tienden en ook nog eens vier honderdsten. Dat lijkt niet veel, maar dat is het wél. Ik zit helemaal op de limiet met deze chrono, hier gaat het niet meer om seconden hier of daar, hier gaat het om één stuurfout die de hele race kan verknallen. En of ik zo veel stuurfouten gemaakt heb.. Duizenden. Het is verdomd moeilijk om dit parcours feilloos af te werken. Eerst heb je een lang, bochtig, stuk tussen de bomen, daarna zit je in open veld met vervelende hekken en glibberig zand, vervolgens heb je een hachelijke passage langs een kasteel (waar je tussen grote stenen moet slalommen) en eens je daar gepasseerd bent zit het moeilijkste werk er in principe op, maar je krijgt nog een hele moeilijke bocht, een akelige, zeer verraderlijke, rotonde, een brug waar je niet tegenaan wil knallen en dan finaal opnieuw een hachelijk stuk tussen de bomen. Om dát allemaal aan een rotvaart en zonder één stuurfout af te werken, het is me ook na 500 pogingen nog steeds niet gelukt. Maar opnieuw: deze 02:42:73 is echt wel een tijd om U tegen te zeggen.
Ik herinner me dat het best een poos geduurd heeft voor ik überhaupt onder de 02:50:00 geraakte (ruim zeven (7) seconden trager dan mijn huidige toptijd!). Het duurt wel even voor je echt weet hoe je een bepaalde bocht moet aansnijden, en dergelijke meer. Maar eens ik onder die 02:50:00 dook, had ik het in de vingers en schoot het wel op met het verleggen van records. Zo herinner ik me een supersonische 02:47:38. Sneller wordt het niet meer, dacht ik toen, maar hé, de aanhouder wint, en je raadt het al, even later stond er een 02:46:31 op het bord.
Het gekke is dat je zou verwachten dat je, eens je bij die toptijden bent aanbeland, je records nog maar met kleine marges kan verbeteren. Maar dat is niet noodzakelijk het geval. Wil je geloven dat mijn voormalige toptijd (02:43:17, rechts op de foto) een verbetering was van mijn record tot dan toe met maar liefst 85(!) honderdsten. Ik had mijn al zeer scherpe record, dat tot dan op 02:44:02 stond) met bijna een volledige seconde scherper gesteld. En dan te weten dat ik ook al van 02:44:52 naar 02:44:02 was gegaan (ook weer meteen een halve seconde).
Om in de 02:44 te rijden mag je al serieus vroeg opstaan. Ik heb het zelf maar hooguit een keer of acht gedaan tot nu toe. Ik rijd makkelijk onder de 02:50:00, maar 44 is absoluut niet evident, zeg dat ik het u zeg. Meestal rijd ik 02:47 of 02:48. Zoals ik al zei, één stuurfout, één slipper, en je kan het vergeten. Alles moet nagenoeg vlekkeloos gaan. Oneindig veel keren lag ik op toptijdschema maar moest ik mijn race halverwege afbreken vanwege een stomme slipper. En hoeveel keren heb ik wel niet puur van de zenuwen een inschattingsfout gemaakt waardoor mijn topchrono foetsie was? Tientallen keren.
Onder de 02:50 rijden blijft ook nu nog een prestatie, maar mits voldoende concentratie (hoewel ook niet té veel, want te veel concentratie is ook niet goed), mits voldoende concentratie kan ik op vrij regelmatige basis tussen de 02:46 en de 02:48 rijden. 02:45 rijden wordt al moeilijker en, zoals ik al zei, heb ik maar hooguit een keer of acht in de 02:44 gereden. Ik heb maar twéé keer in de 02:43 gereden (eerst mijn (intussen voormalige) record (02:43:17) en ook nog eens 02:43:60). Het is gewoon kei- keimoeilijk om zo snel te rijden. En nu ben ik dus in de 02:42 aanbeland.
Ik weet dat het nóg sneller kan, ik ben ervan overtuigd dat ik er nog een halve seconden kan afpitsen en misschien is het ultiem zelfs mogelijk om in de 41 te rijden, maar ik heb nu het gevoel dat ik een chrono heb neergezet waarop ik oprecht trots op mag zijn en dat die halve seconde eraf wel kán, maar niet echt meer hoeft. Ik heb mezelf naar die 42 gepusht, nadat ik het al een wonder vond dat ik laag in de 43 was geraakt, maar om nu nog verder naar de 41 te willen gaan, het hoeft niet meer zo. Ik zou er mijn tanden op stukbijten en ik heb daar precies niet zo veel zin (meer) in, de motivatie is minder aanwezig. Ik herhaal: het is al verdomd lastig om 02:45 te rijden. Dus 02:41... Het kán, maar of het ook zál.
En jij? Wat is jouw topchrono? Ik wil weten wat jouw topchrono is! Ben jij ook een racer? Ben jij ook een racer??? Laat het me weten in de comments! Kunnen we samen racen! Yeeeees!!

Geen opmerkingen: