donderdag 31 december 2009

Ik ga het er eens goed voor nemen

Wat mijn hobby's zijn? Daar vraagt u zoiets. Een gemakkelijke vraag is het niet, want wanneer wordt iets een hobby en is het niet langer zomaar een bezigheidje tussendoor?

Is zingen een hobby van mij? Neen, want ik doe het gewoon vaak terwijl ik met iets anders bezig ben. Met tuinieren bijvoorbeeld - haha. Nee, ik zing heel vaak mee wanneer ik naar muziek luister. Dikwijls ook zet ik speciaal liedjes op van zangers wier stemtimbre ik benader. U zal lachen, maar: Richard Ashcroft, Eddie Vedder, Tom Barman, dat zijn stemtimbres die mij liggen en als ik meezing met hun liedjes vind ik het vaak ook wel goed klinken.

Met Pearl Jam in het bijzonder, zou ik zelfs durven zeggen. Ik zing vaak mee met met name "Alive", "Black", "Given To Fly" en "Love Boat Captain". Eddie Vedder heeft een misthoorn van een stem, las ik ooit in een recensie (dus zal het wel waar zijn) en ik pretendeer zelf ook over zo'n misthoorn te beschikken als ik ietwat goed bij stem ben.

Wat niet dikwijls het geval is, want ik gebruik mijn stem verkeerd. Ik druk te hard op mijn keel en adem verkeerd. Ik zing dus niet vanuit mijn buik, wat wel de bedoeling is, en daardoor word ik snel hees en krijg ik soms ook keelpijn. Het is de bedoeling hier iets aan te doen en wel door, bijvoorbeeld, juist te leren ademen, waardoor ik vanuit mijn buik zou kunnen leren zingen.

Hopelijk ben ik ook als ik zover ben nog tevreden over mijn Pearl Jam-singalongs, zoals ik ook nu wel eens een warm gevoel krijg wanneer ik mezelf terughoor op een cassette.

Ja, met het oog op een nieuw jaar ben ik helemáál de schaamte voorbij.

Geen opmerkingen: