dinsdag 8 maart 2011

Veel succes

- Hallo, ik ben Ali.

* Ben je dynamisch, Ali?
- Goh. Wat is dat eigenlijk precies? Als in wendbaar, flexibel, alsof ik mij als een vis in het water voel en mij gemakkelijk aanpas? De verkoper in mij zegt dat ik dat ben, maar de verkoper in mij speelt slechts een bijrolletje in mijn leven. Haha. Ik denk niet dat ik geweldig dynamisch ben, als ik eerlijk moet zijn. Sorry.

- Waarom niet? Omdat ik mij nu eenmaal niet snel als een vis in het water voel. Dat heb ik al genoeg ondervonden. En natuurlijk heb ik al geprobeerd om daar iets aan te doen, dat spreekt voor zich. Maar zoiets lukt niet zomaar hé. De maakbare mens bestaat niet, of ben ik nu onzin aan 't uitkramen die hier totaal geen betrekking op heeft? Hoe dan ook, ik zou mezelf niet dynamisch durven noemen. Dat zou me wat opportunistisch in de oren klinken. Ik ben gewoon niet zo iemand die je zomaar ergens in een zaal met nieuwe mensen moet zetten, die je zomaar een nieuwe taak kan geven die dan probleemloos wordt uitgevoerd of die je zomaar op pad kan sturen in de wetenschap dat hij zijn boontjes wel zal doppen. Ik ben alleszins te onzeker om te denken dat ik dat wel allemaal kan.

- Dat spijt me want ik weet dat mijn kans op de job daardoor kleiner wordt.

* Ben je enthousiast, gedreven en creatief, Ali?
- Euh, voor deze job ben ik uiteraard wat je zou kunnen noemen: enthousiast. What's in a name. 't Is nu ook niet dat ik,.. Allez, jawel. Natuurlijk lijkt dit me wel een toffe job, ik ben gewoon niet zo'n enthousiasteling tout court, dat zit niet in mij. Of ik dan wel geschikt ben? Ja, waarom niet? Ik kán enthousiast zijn hé, ik ben niet depressief ofzo. 't Is ook niet dat alles staat of valt met enthousiasme, toch? En of ik met mijn houding de werksfeer zou kunnen bederven? Ik ga ervan uit van niet. Sorry dat ik het zeg, maar het is ook maar enthousiasme hé. Dan spreken we nog niet eens over de inhoud van de job. En daarvoor heb ik tenslotte toch gesolliciteerd.

- Gedreven? Dat sluit aan bij enthousiasme zeker? Of is gedreven meer zoiets als: ik geloof hier echt in, ik wil hier 100% voor gaan? In dat geval ben ik niet echt gedreven, vrees ik. Daarvoor ben ik te existentialistisch, om eens een gewichtige term te gebruiken. Ik bedoel maar dat ik niet denk dat ik met deze job een cruciale functie uitvoer die sowieso door iemand vervuld moet worden ofzo. Denkt u dat dan? Nee natuurlijk, sorry. Echt, sorry, ik dram door. Het zit er gewoon zo diep in om altijd alles dood te relativeren. Sorry. Ja natuurlijk begrijp ik dat ik op die manier niet de meest geschikte kandidaat ben. Sorry.

- En creatief? Mijn moeder denkt dat ik creatief ben met taal, al heb ik geen idee waarop ze zich daarvoor baseert. Ze weet niet eens dat ik een blog heb, of ja, ze weet dat wel, maar het interesseert haar niet wat ik daarop schrijf. Mijn moeder kan het begrip blog denk ik niet eens vatten. Ze weet met zekerheid niet exact wat een blog is. Anyway.

- En onlangs noemde een vriend die ook naar werk op zoek is en regie gestudeerd heeft 'ons' te creatief voor bijvoorbeeld een administratieve job. Hij noemde zichzelf dus creatief en mij in één adem ook. Waar hij zich precies op baseerde is mij eveneens onduidelijk, want hij weet niet af van deze blog of van andere mogelijk creatieve dingen die ik doe. Hij baseerde zich kennelijk op enkele vage ideetjes voor artikels die ik geponeerd had. Maar natuurlijk vond ik het wel lief van hem om mij creatief te noemen. Ik dacht: laat ik hem maar geloven. Wie weet onderschat ik mezelf.

* Ben je een teamspeler met zin voor initiatief, Ali?
- Is dat als in: de aanvoerder van een voetbalploeg? Sorry, grapje. Een teamspeler. Cliché uitdrukking. Ja, sorry, natuurlijk. Ik weet dat het moeilijk anders te benoemen is. Of ik dat ben dus? Hangt ervan af. In bepaalde groepen ben ik dat, in andere minder. Zoals iedereen zeker? 't Is natuurlijk wel een hele algemene nietszeggende term hé? Allez, ik weet wel wat u ermee bedoelt, maar u weet ook wel wat ík bedoel hé.

- En zin voor initiatief. Niet echt, zou ik zeggen. Of toch zeker niet in het begin. Ik kijk liever eventjes de kat uit de boom. Ik ben nogal onzeker, ziet u. Of dat te maken heeft met mijn weinig dynamische en enthousiaste persoonlijkheid? Wellicht wel, ja. Ik bedoel maar dat ik mezelf niet vanaf dag één ga profileren als een belangrijke weet-ik-veel-wie. Dat zit niet in mijn aard.

* Heb je een rijbewijs B, Ali?
- Nee, sorry. Ik heb nog geen rijbewijs. Is dat strikt noodzakelijk?

- Ah, oké. Spijtig.

* Ok, toch bedankt om te komen. Ik wens u nog veel succes in uw zoektocht naar werk. Daag.

Geen opmerkingen: