dinsdag 1 maart 2011

Vinnig

De regio. Werken in de regio. Het nieuws in de regio opvolgen. Geïnteresseerd zijn in de regio. Huisje tuintje doodt je.

Samen met mijn lieve klasgenoten werd ik ooit ontvangen bij Ring tv. We waren niet van school vertrokken met een bus ofzo, we hadden gecarpoold, in mijn geval met enkele stadsgenoten. Waarom denk ik 'godbetert' bij dat carpoolen? Waarschijnlijk omdat ik gewoon niet begreep dat we de moeite deden om naar Ring tv te rijden. Zou jij het begrijpen?

We reden op een anonieme snelweg. Geen idee waar we waren. Jawel, ergens in de rand rond Brussel, maar die snelweg of hoe we er moesten geraken.. Ik zou nooit of te nimmer nog naar Ring tv gaan na dit eenmalige bezoek. Dat wist ik op voorhand. Ring tv ademde de dood uit. Op papier en in mijn hoofd. Ik hoefde niet te weten waar Ring tv gevestigd was, hoe ik er zou moeten geraken.

Toen waren we er. Ergens, het kon eender waar zijn. Gelegen langs een lelijke steenweg. Verscholen achter een struik. Is het mijn vervormde herinnering die me zegt dat niemand enthousiast was? Heb ik goed onthouden dat niemand ervan droomde om er stage te lopen, laat staan er te werken? Ik geloof dat het het soort bezoek was dat je blij maakt omdat je weet dat je op een gezet tijdstip ook weer weg mag. Naar huis.

Het gebouw was een soort bunker. Een enthousiasteling ontving ons. Geen idee op welke vacature hij had gereageerd, wat hem ertoe had aangezet. Was zijn enthousiasme echt? Het kon bijna niet anders. En wel om volgende reden - het enige moment dat me nog helder voor de geest staat als ik terugdenk aan dat bezoek: hij vertelde dat Ring tv - even spieken op hun website - in 2006 het roer had omgegooid. Ander uitzendschema enzo. Maar ook dat hij dat gezegd heeft herinner ik me in feite niet meer, dat hij het roer had omgegooid. Ik herinner me slechts één zin, één woordje: 'vinnig'. De make over was er gekomen omdat de zender vinniger moest worden. Er waren nog twee andere adjectieven ook, ze staan warempel op de site: 'compacter' en 'overzichtelijker'. Wat die man ons drie jaar geleden vertelde staat kennelijk nog steeds letterlijk op de website van Ring tv. Doodgaan, quoi.

Vinnig. Ik wist van het bestaan van dat woord af, maar ik kon me niet herinneren dat ik het ooit iemand had horen gebruiken. Waarschijnlijk onthou ik dat woordje, dat zinnetje, dat bezoekje slechts om die ene reden. De dode regiozender in de bunker moest vinniger worden. Het klonk me in de oren als gebazel uit een ander universum.

En nu stoot ik op enkele vacatures bij Ring tv, waaronder één voor freelance journalist. Ik ga niet solliciteren, voornamelijk omdat ik er met het openbaar vervoer bijna niet geraak. Denk ik, want op de website kom ik niet eens te weten waar ze ook weer gevestigd zijn. Ergens in zo'n randgemeente rond Brussel. Asse of Vilvoorde ofzo. Op de site lees ik dat ze uitzenden in maar liefst 35 gemeenten rond Brussel. Niet niks eigenlijk, toch enige credibiliteit. In alfabetische volgorde gaat dat van Affligem over Hoeilaart en Meise tot Zemst. Mocht ik in één van die gemeentes iemand kennen zou dat hele Ring tv misschien iets sexier worden, maar ik betwijfel het zeer.

Ik wil niet in een bunker werken, ik wil niet doodgaan tijdens een stand up in Londerzeel.

Hier volgt om het af te leren een korte geschreven samenvatting van het - toegegeven - minst aantrekkelijke item uit de nieuwsuitzending van gisterenavond. "In Alsemberg, een deelgemeente van Beersel, zijn gisteren 60 nieuwe serviceflats ingewijd. De nieuwe seniorenflats maken deel uit van het grote Winderickxproject in het centrum van de gemeente."

Winderickxproject? Moammar Aboe Minyar al-Qadhafi, ouwe jongen, heb je geen zin om in Machelen in ballingschap te komen leven?

Geen opmerkingen: