zaterdag 30 juni 2007

3006

Ze gaat in meenigeens top 10 staan, aan het eind van het jaar. Leslie Feist met haar plaat, "The Reminder". Ook ik was, eerlijkheidshalve, bijna gezwicht voor de lovende kritieken, die de "indiekids" (het woord klinkt even fout als pakweg "jumpers" of "emo's" en stelt het er dus ook zo goed als aan gelijk - is er een ander woord?) de plaat toedichtten. Op basis van de eerste vier nummers waren die lofbetuigingen dan ook enorm terecht. Nergens anders hoorde ik zo'n frèle, maar krachtige stem, zoveel vrouwelijkheid en zo'n subtiele melodieën. Het was dan ook frustrerend dat de andere plaathelft koppig in een wanhopige goedkeuring bleef hangen, van mijnentwege, die na grondig beraad gewoon werd afgedaan als desinteresse en geluwd enthousiasme. Vanaf, en vooral mét, "Sealion" kwam er gewoon grotendeels een einde aan het mooie liedje.
"Past To Present", meer nog "The Limit To Your Love" en vooral "Brandy Alexander" waren sterkhouders op een eroderende plaat die steeds meer van haar pluimen verloor. Toch bleef er ontegensprekelijk die stem en die finesse, die wel constant presteerde en die me dwong deze plaat niet te laten vallen. Mijn eindejaars top 20 zal ze evenwel niet halen. Dat staat nu al zo goed als vast.

Een andere op gejubel onthaalde plaat van begin dit jaar was "Songs III: Bird On The Water" van Marissa Nadler. Een naam die doet aanklikken, lezen, luisteren, en een snoet die doet smelten, ingrediënten genoeg kortom om me overstag te doen gaan. Maar...ik vind er niks aan. Dat is zo'n zonde. Wat zou ik graag kunnen zeggen dat ik een parel heb ontdekt, dat dit van het beste is dat ik al heb gehoord, dit jaar. Zo'n naam, zo'n meisje, goed voor fantasieën - sorry. Maar niet dus. Ze doet me niks. Het kabbelt, zonder te kolken en het kolkt zonder te overstromen. Meer luisterbeurten? Ik vrees ervoor. Dit is gewoon mijn kopje thee niet.

In de hoop binnenkort ander schoon vrouwvolk te kunnen nomineren groet ik u.
Ik heb hier alvast ene Lisa Knapp op mijn lijstje staan, een dame wier plaat op last.fm, in een speciale banner, met mooie Engelse woorden werd aangekondigd.

Geen opmerkingen: