woensdag 12 november 2008

We zijn op zoek naar een woord van acht letters dat begint met een b

"Dana Winner heeft een nieuwe cd en ook in de liefde gaat het goed, als we de "boekskes" mogen geloven. Zondag zingt ze een liedje uit "Tussen Nu en Morgen"."

Goed, u hoort de klokken kennelijk al klingelen, maar weet misschien nog niet precies waar de klepel hangt, om eens een oude leerkracht biologie te parafraseren. Dit bericht haalde ik van de website van, rarara, "De Zevende Dag" en het gaat 'm hier niet om Dana Winner, noch om haar liefdesleven (heeft de maagd Maria dan toch een liefdesleven?) of om dat lied dat ze ten berde zal brengen. Nee, het zijn de "boekskes" die hier de aandacht trekken. Die aanhalingstekens hadden ze er trouwens zelf al bijgezet, schamper als ze zijn.

Trouwens, misschien gaat het 'm eigenlijk wel om het bericht in z'n geheel, met alle elementen vandien. Als je dat bericht goed leest, word je namelijk op de ironie ervan gewezen. Dana Winner in "De Zevende Dag", de niets terzakedoende vermelding van haar liefdesleven ("boekskes"!, zal het in de uitzending over haar liefdesleven gaan?), "De Zevende Dag" dat nadrukkelijk het niveau van de "boekskes" wilt overstijgen (iets waarmee ze het, gezien de voortdurende format- en personeelswissels, blijkbaar niet zo makkelijk hebben, vandaar ook nu weer die allusie, volgens mij),..

"De Zevende Dag" is zelf een "boekske" kortom en het is ze daar stilaan gaan dagen ook. Niet over de hele lijn, natúúrlijk, het begin van dat programma is interessant - nu, ja - met politieke debatten enz, maar eens Indra's breiclub begint, wordt er misschien nog niet echt "boekskespraat" verkocht, maar de gesprekken komen dan wel stilaan op "boekskesniveau".

Ten andere, ik ben niet de eerste om het al te schampere gebruik van de term "boekskes" aan te kaarten. Humo's (rv) - een man met wie ik, louter voor de volledigheid, een soort haat-liefdeverhouding heb - deed het me voor in zijn kolommen. Mikpunt was toen Faroek Ozgünes van VTM, die in een soortgelijke context had willen laten verstaan dat een of ander aangaande zijn zender toch wel enig niveau had, of toch meer niveau dan de "boekskes".

Daarom zou ik bij deze tamelijk gratuit, gewoon om er vanaf te zijn en ook omdat ik het grappig vind de stelling willen uitspreken dat het enkel die programma's, zenders, whatever zijn die over de "boekskes" spreken als zijnde de "boekskes", omdat ze zich zelf in stilte een "boekske" weten, maar dat uit alle macht willen ontkennen. Daarom stellen die mensen zich bij zichzelf al eens de vraag "Werk ik eigenlijk zélf niet voor een "boekske?" en als ze dan eerlijk zijn dan weten ze het wel. Dat zet zich in hun hoofden vast en die term "boekskes" rolt er dan kwansuis uit in een presentatietekst of op een klein bericht op de website.

Twee keer opletten dus in 't vervolg, oh respectabele media. Ali houdt het allemaal in de gaten.

1 opmerking:

Anoniem zei

Dat is zoals Yasmine, die De Rode Loper presenteert met een héél nadrukkelijk ironie en opvallende knipogen, terwijl ze in se toch gewoon een "boekskesprogramma" presenteert. Draai er dan niet omheen, vind ik, ga voor de sensatie en de roddel. Ik kijk toch niet.