vrijdag 21 oktober 2011

Posh

- "Beckham, was you into the Spice Girls beforehand?"
* "No, but I was into Posh."


Posh en Becks zijn op bezoek bij Ali G. en moeten alles vertellen wat we al lang weten. Maar dat zinnetje van Becks vind ik leuk. Hij is de verliefde jongen, verlegen bijna. En zij? Het is niet helemaal duidelijk wat zij ervan denkt.

Wanneer laaide de vlam op? Op welk moment raakte Becks into Posh? Was het bij het zien van de 'Wannabe'-clip? Het benieuwt mij wel, want Victoria was toch de stille Spice? Valt Becks voor stil?

Het was 1996 en ik kende 'Wannabe' enkel van naam. Mijn Engels was nog niet zo goed toen en ik sprak wannabe fonetisch uit. Uiteraard had ik geen benul van wat het betekende. Ik was meer into 'Bailando' toen, toen Becks into Posh raakte.

Nu ik vijftien jaar later door de Spice Girls-catalogus op YouTube ga - na een flard 'Wannabe' in 'Het goddelijke monster' op tv - raak ik ook een beetje into Posh. Omdat ze stil is (lijkt?) fascineert ze me het meest. Met als totale tegenpool die vreselijke Mel C.. Wat een lelijke stem, dat kind, en toch was zij zowat de frontzangeres. Posh daarentegen zong amper zelf. In 'Wannabe', de eerste single en grootste hit, zingt ze zelfs helemaal niet. De vier anderen wel, maar niet Posh. Die naam trouwens: Posh. Ook dat intrigeert mij. Sporty, Scary, Baby, Ginger (de rosse) en dan Posh. Heeft enig mysterie, vind ik.

Om to the point te komen: ze is de knapste. Daar zullen ze wel over nagedacht hebben. Laten we er een mannequin tussenzetten die eigenlijk niet kan zingen. En inderdaad. In 'Wannabe' staat Posh haar benen te showen, that's it, en haar hakken maken van haar de meest 'posherige', de sjiekste en duurste inderdaad. Overigens staat Posh ook beeldig met petrol (zie ook 'Stop' waarin ze zelfs een stukje zingt). Die kleur flatteert haar uitermate en zorgt ervoor dat ik een halve seconde te lang alleen naar haar kijk. Al hoeft dat niet echt te verbazen gezien de andere Girls gezamelijk lelijke kuikentjes zijn.

Een karakterstudie van Victoria Adams, euh Beckham, dringt zich op.

Ik vind haar enkel leuk in een aantal Spice Girls-clips, gewoon omdat ze de mooiste is, al moet ze een beetje opletten met die lelijke gezichten die ze soms trekt. In heel haar latere doen en laten laat ze me totaal koud en vind ik haar yet another toonbeeld van iemand die vrij gemakkelijk bekendheid heeft verworven en daarna maar met haar vingers hoeft te knippen om in de spotlights te blijven staan. Haar huwelijk met David Beckham heeft alles in gang gezet.

Nu is ze een ontwerpster, icoon en andere dingen waardoor ze weleens op een rode loper belandt. Ik zie haar een t-shirt met 'J'adore Dior' op dragen. Maar is ze echt die zakenvrouw of zijn de rollende bal en haar entourage met haar aan de haal gegaan? Ik heb altijd die indruk gehad. Posh lijkt me gewoon niet getalenteerd. Ze heeft een team dat een pad voor haar uitstippelt. Laten we een Posh-zonnebril lanceren. Een Posh-kledinglijn. Maar wat is het verhaal daarachter?

Heeft Posh een verhaal? Een écht verhaal, geen door haar yes-men verzonnen verhaal. Ik twijfel er sterk aan. Haar huwelijk is haar verhaal. Haar stervoetballer heeft haar gemaakt en samen hebben zij vier kinderen op de markt gebracht. Van goeie marketing gesproken. Samen vormt de familie Beckham een ideaal gezin. Zij vertolken een rol als die van Brangelina, minus de adoptietoestanden. En minus het charisma. Ik vind dat jammer. Dat Posh eigenlijk een lege doos is.

Geen opmerkingen: