woensdag 8 oktober 2008

Leg ze aan de ketting

Dus, daar kom ik aan en ik heb de beste bedoelingen. Al van ver weet ik dat ik het ga vragen en ik vraag het: "Zal het lukken met je ketting?" Het meisje kijkt me verstoord en zegt snel van ja. Misschien was het wel nee.

De ketting ligt eraf, de fiets staat ondersteboven, het meisje prutst eraan en de jongen wilt te hulp komen. Was ik enkel maar galant of raakte mijn mensbeeld met zichzelf in de knoop? Hoe dan ook, ik vond dat erg hoe dat meisje daar stond, voorovergebogen, haar haar bijna tegen de grond, die rugzak daarnaast. Daar moest een jongen ingrijpen, quoi.

En dat gebeurde dus, maar zij vond het niet nodig. Ik was niet gekrenkt, - dan zou er een dokter aan te pas moeten komen - maar vond het wel wat jammer. Ik ben zelf geen held met kettingen op fietsen leggen, maar ik had haar al een tiental seconden gadegeslaan en ik dacht toch dat ik dat sneller zou doen. En laat het de jongens zijn die hun handen vuilmaken waar iedereen erop kan staan kijken. Wat dat betreft denk ik echt nog in rollenpatronen, zo blijkt.

Zou ik me laten helpen door een meisje in exact dezelfde situatie? Ik stelde me meteen de vraag toen ik doorliep. Mijn eerlijk antwoord is dat ik het dan sowieso niet zou kunnen laten om dingen te zeggen als "goh, ik ben echt héél onhandig" en ik weet heel zeker dat ik schichtig om me heen zou kijken of er toch geen mensen met rare blikken, etc..

Dus, ik heb een vraag aan de meisjes en de meisjes die zichzelf al echte vrouwen vinden: laten jullie zich door mij helpen in bovenstaand geval? Of toch maar niet? En komen daar feministische overwegingen aan te pas?

3 opmerkingen:

Anoniem zei

Sinds wanneer betekent feminisme jezelf tegenwerken?

Nee, natuurlijk zou ik je laten helpen.

pascal digital zei

Ik vind niet dat je een vrouw degradeert tot een seksobject door galant te zijn. Als dàt het resultaat is van feminisme, zou het maar treurig zijn, nietwaar?

Anoniem zei

Als het me niet zou lukken liet ik me zeer zeker helpen, door jongen of meisje of koe, maakt mij niet uit. (En al dat feministisch gedoe is ook maar belachelijk. Galant is fijn.)

Ik zou vooral blij zijn dat iemand hulp aanbood.

Maar laat ik nu net een expert zijn in kettingen opleggen! Echt waar, dus ik denk dat de omgekeerde situatie zich sneller zou voordoen ;)!