dinsdag 28 oktober 2008

Ook niet echt hoopgevend, die titel

Morgen ga ik over dat boekenprogramma op Canvas praten. Dan wil ik wel eens weten wat mijn medemens daarover denkt. Niet over het programma zelf eigenlijk, maar wel over de eenvoudige kwestie hoe een boekenprogramma op tv hoort te worden gebracht. Het is duidelijk dat de VRT zelf daar tot nu toe ook geen helder antwoord op geformuleerd krijgt. Eerst was er dat banale "Alles uit de kast", godbetert op één, nu is er iets met boeken dat "Iets met boeken" heet. Ook niet echt hoopgevend, die titel.

Gisteren zag ik een Ter Zake-itempje waarin we getuige waren van Erwin Mortier, Christophe Vekeman en een andere schrijfster (een Margot) die samen in een woonkamer naar de eerste aflevering van "Iets met boeken" keken. Gedrieën waren ze ietwat ontgoocheld over wat er geserveerd werd. Ik kan dat begrijpen, want ten eerste zei Dimitri Verhulst als gast niets wat we hem nog niet eerder hadden horen zeggen, en ten tweede ging het in dat programma merkbaar te weinig over boeken en teveel over de gasten zelf.

Waar ik Verhulst over wil horen praten, is over de schrijver Céline. Toen Dimi enkele weken terug in het-zal-wel-weer-Humo-geweest-zijn, zijn "Godverdomse dagen op een godverdomse bol" becommentarieerde, liet hij diens naam namelijk vallen en nu ben ik als boekenliefhebber wel nieuwsgierig geworden naar wat Dimi precies aan die Céline gehad heeft en wat hij er tout court over te vertellen heeft. Ik vrees echter dat het weer niets voor "Iets met boeken" zou zijn om over zoiets te gaan palaveren, als was het een tooggesprek. "Iets met boeken" moet waarschijnlijk weer 'breeeeed' gaan. Waarom zit die blinkende aap van een Leyers daar anders weer?

Typisch is overigens ook de samenwerking met een Nederlandse zender. Dat verleent zo'n boekenprogramma in Vlaanderen vaak, al dan niet terecht, enig snelverdiend cachet. Maar ook de Hollanders speelden in de eerste uitzending op zebrapadveilig door die-Pakistaanse-schrijfster-die-ook-al-in-"Zomergasten"-had-gezeten uit te nodigen. Zij sprak over haar ra-ra-roots en vertelde dat "sodemieter op" tegenwoordig om een of andere reden zelfs sexy klinkt uit haar mond, of wat zei ze ook weer precies?

Over boeken en schrijvers ging het dus niet, hoogstens over de gasten zelf. Misschien leek het nog het meest op "De Laatste Show", maar dan voor schrijvers. Volgende week komt Annelies Verbeke en ik ga dan toch proberen die uitzending in zijn geheel mee te pikken. Om een of andere reden verwacht ik namelijk iets van Annelies. Tenzij een tv-format haar de kop indrukt. Ra-ra..

4 opmerkingen:

Anoniem zei

De titel dekte de lading: inderdaad 'iets met boeken'. Het wil als 'Paul en Witteman' zijn, een ouwehoer programma op de hollandse buis, maar dan 'met boeken'. Maar ik vind het niet erg, ik hoef niet te kijken en eigenlijk wil ik ook niet kijken. Ik lees wel boeken, dat is genoeg. Het geleuter van anderen daarover op de treurbuis laat ik wel aan mij voorbijgaan.

Licht bewolkt zei

Ohnee, weer met Jan Leyers ofwa!

Anoniem zei

Wat heerlijk toch dat wij Nederlanders Vlaanderen cachet kunnen verlenen...Dat had ik altijd al gedacht.

Anoniem zei

Wat Dimitri Verhulst achteraf zei over hoe het momenteel voelde om Dimitri Verhulst te zijn, was interessanter dan wat hij in het programma zei. Maar dat durfde hij niet te zeggen op tv,stelde hij zelf vast, daar was hij te beleefd voor.

Je kan het wel zien op de website van "Iets met boeken"- "achter de schermen".