zaterdag 5 juli 2008

Want het kan zelfs in één zin: Humo is oké

Populaire praat of de waarheid? Ook ik zeg wel eens dat Humo niet meer is wat het geweest is. Ik baseer me daarvoor meestal op het toenemende belang dat het boekske lijkt te hechten aan zijn website, zijn onnozele rubrieken en zijn covers die naar die van Dag Allemaal gaan neigen. Maar.., moet ik ook ruiterlijk kunnen toegeven: als ik Humo-artikels léés ben ik opnieuw geneigd die mening te nuanceren.

Een viertal jaar geleden was ik bij een vriendin op een ander boekske gestoten. Deng. Dat had een hilarische rubriek, Deng Herald, waarin fotostrips en dergelijke stonden, zeer geslaagd. Hun artikels waren vooral van provocerende en linkse, maar daarom niet altijd van superinteressante aard. Toch nam ik een abonnement, omdat het slechts op maandbasis was. Elke week zo'n Deng, dat zou me wat zwaar zijn bevallen.

Intussen is Deng al een tijd dood en lees ik opnieuw Humo, zo af en toe. Omdat ik hoogstens twee uur per week tv kijk ben ik niet zo mee met al die nieuwe tv-persoonlijkheden die in Humo om de haverklap worden gehypet, maar toch ben ik niet ontevreden over wat ik als lezer in Humo krijg aangeboden.

[Even tot hier. Alweer drie alineaatjes geluld en nog steeds in de verste verte niet vermeld wat ik had willen melden: dat ik vind dat die van Humo zich vooral onderscheiden door de manier waarop ze schrijven, en de manier waarop ze dat vaak heel goed, heel clever doen. Dat ik dat nu naar aanleiding van hun Werchterverslaggeving nog maar eens heb ondervonden.]

Wat me aan die Werchterverlaggeving dus pleziert is het feit dat Humo zijn "pappenheimers" nog steeds kent en mediocre indie shit (hint: het is niet verboden nog steeds mee te spelen met het spel van enkele dagen geleden) van classy stuff weet te onderscheiden. Zo wordt er in de on line-concertrecensies uitvoerig op Air Traffic gedist, maar wordt The National volkomen terecht de hemel in geprezen. I like!

Voila, meer moet dat niet zijn. Ik zou nog serieus kunnen uitweiden hoor, over alles wat ik nog meer gelezen heb, maar ik zoek halsstarrig naar een manier om het hier allemaal wat korter en leesbaarder te houden. Misschien eens een poll organiseren?

1 opmerking:

Geert Simonis zei

Stiekem rouw ik nog elke maand een beetje om het heengaan van Deng. Daarnaast blijf ik de Humo trouw verdedigen. Ik bedoel maar: uw ouders hadden even goed Dag Allemaal kunnen lezen. En dan stond je daar met je korte broek en je goede bedoelingen.