woensdag 28 februari 2018

Lucht *kucht*

De laatste maanden ben ik me er volledig van bewust geworden dat ik in Leuven permanent slechte lucht inadem. Ik ruik slechte lucht en ik proef slechte lucht op zowat elke (drukke) plaats waar ik kom. Ik heb nauwelijks kennis van zaken over dit onderwerp, maar volgens mij staat het vast dat Leuven tegenwoordig een ongezonde leefomgeving is.
De Naamsestraat en, in het verlengde daarvan, de Naamsesteenweg, een stadsader waar ik dagelijks kom, is van begin tot eind gehuld in viezigheid. Ik voel het systemathisch in mijn neus en in mijn longen kruipen. Ter hoogte van de Naamsepoort, in de Bondgenoetenlaan en aan het station is het uiteraard ook heel erg (maar eigenlijk is het erg in de volledige stad; op sommige plekken misschien ‘minder erg’, maar nog steeds erg).
Ik ben van plan om eens contact op te nemen met Groen Leuven. Misschien kunnen die me wat verder informeren over dit onderwerp en hoe zij denken het probleem te gaan aanpakken. Geen idee of Groen een relevant aanspreekpunt is om een thema als luchtvervuiling aan te kaarten, maar zij zullen er alvast meer van afweten dan ik. Het kan trouwens niet mogelijk zijn dat ik (een van) de enige(n) ben die deze luchtvervuiling opmerkt. Daarvoor is ze werkelijk altezeer aanwezig. En dan stelt zich meteen ook de vraag of wij als burgers geen recht hebben op propere lucht in onze stad. Moeten wij deze situatie blijven pikken? Het antwoord is nee.
In Brussel is het natuurlijk nog erger. Mits wat properdere lucht zou die stad het volgens mij heel wat beter doen. Ik overdrijf niet als ik zeg dat je in Brussel op bepaalde plaatsen maar beter met een mondmasker de straat op gaat. Wat er bijvoorbeeld in de omgeving van de Botanique zoal in de lucht hangt, ik wil het liever niet weten. Zeker is wel dat het daar absoluut niet oké is. Toch staan we daar met z’n allen bizar weinig bij stil. Terwijl het hier toch onmiskenbaar over onze gezondheid gaat en wij toch collectief gezondheidsfreaks zijn de dag van vandaag (welja, onder impuls van BV’s en campagnes proberen we gezonder te eten, meer te sporten en minder te roken, maar we informeren ons nauwelijks over andere zaken die de gezondheid schade toebrengen, dus die hele gezondheidscultus kan al bij al met een serieus korreltje zout genomen worden; selectieve blindheid enz).
Ik las in De Standaard dat Belgen meer dan gemiddeld last krijgen van longaandoeningen in vergelijking met andere Europeanen. Longkanker, kortademigheid en astma komen hier vaker voor dan in onze buurlanden. Ik las in hetzelfde artikel dat onze levensduur met een aantal maanden verkort wordt door slechte lucht. ‘t Is dat ik nooit in het buitenland kom, maar het lijkt me inderdaad best mogelijk dat het in België slecht gesteld is met de buitenlucht. Daarvoor hoef ik slechts mijn neusgaten te gebruiken.
Vragen dus. Heel veel vragen. Hebben wij als mens niet gewoon het basisrecht op propere lucht in onze leefomgeving? Zijn wij slachtoffer en dader tegelijk in dit verhaal? Hoe zit dat precies met dat hele fileprobleem in ons land en met auto’s in stadscentra? Ik ken er niks van, maar zijn het vooral onze auto’s of is het nog iets anders dat onze lucht vervuilt? Hoe, wanneer en waarom is het zo uit de hand kunnen lopen? Wie is daarvoor verantwoordelijk? Waarom is hier maatschappelijk gezien zo weinig rond te doen? (Ik blijf toch een echte journalist hé.)
Eigenlijk wil ik helemaal niet wonen in een stad die niet fris ruikt. Ik ben gedegouteerd door het idee dat ik dagelijks moet rondlopen op plaatsen waar er een hoop viezigheid in de lucht hangt. Wie neemt hierover politieke beslissingen en is het misschien heel moeilijk om beslissingen te nemen die de stank in een stadscentrum reduceren? Ik hoef zo’n ongezonde lucht niet te pikken als burger. Wie kan ik hiervoor aanklagen?
Ik hoop dat Europa ons land pijnlijk hard zal sanctioneren voor het feit dat de luchtkwaliteit in onze steden (én in onze dorpen) veel te laag is en (dus) longkanker en andere aandoeningen in de hand werkt. Ik hoop dat onze verantwoordelijke politici pijnlijk hard aan hun oren zullen worden getrokken en dat ons, Belgen, een geweten zal worden geschopt. Het moet gewoon gedaan zijn met al dat fijn stof, met die stikstofdioxide en met weet ik veel wat er hier nog zoal in de lucht hangt.
Ja echt, steeds vaker valt het me op en steeds vaker vraag ik me af waarom wij dat pikken. Ik ga Groen Leuven hier eens over mailen om te horen wat die erover te vertellen hebben. Hun antwoord zal ik met plezier op Facebook posten. En waarom ook niet meteen de bevoegde schepen mailen?
*
Hé, dat is nu wel heel toevallig: in de bus zie ik een advertentie hangen van Curieuzeneuzen Vlaanderen. ‘Meet de luchtkwaliteit in je straat’. ‘Een grootschalig onderzoek.’ Ik ga meteen eens op internet kijken wat en hoe.

Geen opmerkingen: