woensdag 25 november 2015

Barboek

Vanavond iets voor 20u ga ik naar Barboek, een Leuvense koffiebar-boekenwinkel die 'Shut Up and Write!' organiseert, een avond, eens om de paar weken, waarop iedereen die zin heeft om in een koffiebar-boekenwinkel aan een tekst te werken welkom is.

Ik ga daar vooral voor de show naartoe, er is niet echt een reden waarom ik niet zou thuisblijven om te doen wat ik ga doen in Barboek. Ik ga daar namelijk, mogelijk als enige met pen en papier, een brief schrijven aan mijn penvriendin Melissa uit het verre Gent, met wie ik sinds 2003 of 2004 voornamelijk per post correspondeer. Omdat wij brieven, enveloppen en postzegels zo charmant vinden en omdat een lange tekst met pen en papier ook tien jaar geleden al niet meer gebruikelijk was. Omdat een brief ontvangen en een enveloppe openen zoveel 'schoner' is dan een e-mail in een inbox. En omdat tradities mogen blijven bestaan. Omdat ik Melissa twaalf jaar na onze eerste brieven nog steeds vanalles wil vertellen.

Ik schrijf al jaren slechts zelden een volledige zin met de hand, laat staan een hele brief. Ik schrijf bijna uitsluitend woordjes op post-its of in mijn agenda.
'Charleroi', op donderdag in mijn agenda, omdat ik donderdag met een vriend naar Charleroi ga (o.a. naar een tentoonstelling van Stephan Vanfleteren in het Musée de la Photographie). Of 'Pieter' op dinsdag 1 december, omdat ik dan iets ga drinken met Pieter. 'Tandarts' op 18 december, omdat ik dan iets ga drinken met, nee, omdat ik dan in mijn bek ga laten kijken.
Of 'WC-bril' op een post-it, omdat vorige maand, vraag me niet hoe maar zeer vervelend, onze wc-bril was losgekomen en we een nieuwe moesten fixen, wat ondertussen tot ieders tevredenheid is gebeurd.

Maar dus geen post-its of agenda's vanavond, wel een brief op commercieel geruit cursusblokpapier. Over wat er op dat moment zoal rond mij gebeurt in de koffiebar-boekenwinkel, over hoe ik momenteel gemiddeld de 168 uren in een week besteed of over de fijnste dingen die mij de laatste maanden zijn overkomen.

Rond 21u30 zal 'Shut Up and Write!' afronden, denk ik. Ik zal dan wel klaar zijn met mijn brief, verwacht ik. En anders schrijf ik er binnenkort nog wat aan verder. Het is niet te voorspellen waar mijn brief mij heen zal leiden.

Hopelijk regent het trouwens niet, rond half acht. In dat geval ga ik namelijk helemaal niet naar Barboek! Dan blijf ik gewoon thuis en kijk ik naar 'Top of The Lake'.

Geen opmerkingen: