maandag 2 november 2015

Bilbo revisited

Bilbo Records in Leuven is verhuisd. De zaak is nog steeds op het Ladeuzeplein gelegen, maar in een veel groter pand. Het ziet er fucking geweldig uit.
Rudi, cd-verkoper van het eerste uur, is megagelukkig met de verhuis. "We hebben de zaak helemaal ingericht zoals de Rough Trade-winkels in Londen.", glunderde hij. "Nu heb ik weer het gevoel dat ik in een platenzaak werk."
Inderdaad ziet de zaak er uit alsof er enkel muziekliefhebbers welkom zijn. Mensen die enkel platenwinkels bezoeken omdat er toevallig geen Fnac in de buurt is waar ze anders voor 19,99 euro de nieuwe Hooverphonic zouden kopen, zullen nu een blokje om moeten voor ze op de bus naar Kneutergem stappen.
De vorige vestiging van Bilbo was bijna net zo clean als een Fnac en ik snap Rudi dan ook volledig dat hij uitzinnig van vreugde is over de verhuis naar het nieuwe (en veel grotere) pand.
Ik heb een lange geschiedenis met Rudi en op 24 november 2011 schreef ik hem al eens een brief. Ik post hem hier nog eens omdat ik sinds vandaag nog meer van Rudi houd dan ooit tevoren.

Lieve Rudi,

Als ik je daarstraks zonder iets te zeggen voorbijliep was dat zeker niet omdat ik niet met je wilde praten. Het kwam gewoon niet bij me op, ik moet me daarvoor excuseren. Ik liep je dus voorbij, jij rokend voor je deur, ik verlangend naar een fietsend nijlpaard in een roze jurk.

Wat had ik je ook kunnen vertellen, Rudi? Niks en twee keer niks. Dat ik me verveel, Rudi. Je bent zo al niet iemand die veel zegt - en daar bedoel ik niks slechts mee, je weet vast wel wat ik bedoel - dus had je waarschijnlijk ook niet geweten wat te antwoorden op het futloze gemompel dat ik dezer dagen ten gehore breng. En dat ik dan maar eens kwansuis door de A in je platenalfabet ging, hoewel ik er geen seconde aan dacht om iets te kopen... Je moet weten dat ik daar momenteel hoegenaamd het geld niet voor heb, Rudi.
Waar ben ik toch mee bezig?

Ik vond het leuk om net na de release van 'Keep You Close' even met jou over dEUS te praten. Het is me opgevallen dat je je altijd heel diplomatisch opstelt wanneer je over muziek praat. Je hebt een voorkeur maar zal die nooit aan iemand opdringen. Een verkoperstrekje wellicht. Of gewoon jouw aard. 'Keep You Close' vond je goed, zonder een vergelijking te maken met hun andere werk. 'The Ideal Crash' vond je ook heel goed, toen ik zei dat ik die heel goed vind. Misschien zei je dat je 'The Ideal Crash' ook hun beste vindt, ik kan het me niet meer herinneren.

Toen ik cd's van PJ Harvey kwam kopen en zei dat ik nogal onder de indruk was van 'To Bring You My Love', zei je wél dat dat haar beste plaat is. Nu weet ik niet of ik het daarover met je eens ben. Misschien vind ik 'Is This Desire?' wel haar beste, heel rauw en opwindend. PJ's meer recente werk doet me een beetje minder, hoewel ik het nog steeds heel goed vind hoor.

Je bent zo'n verlegen man, Rudi. Klopt die indruk of ligt het aan mij? Ik heb het gevoel dat we niet lang samen aan een tafel zouden kunnen zitten. Ik word een beetje nerveus van jouw nervositeit, maar ook dat is zeker niet slecht bedoeld. Uiteindelijk weet ik ook helemaal niks over jou. Eén keer
zag ik je op café, we knikten goeiendag. Je bent zo sympathiek.

Overigens vind ik 'Keep You Close' nu ook weer niet zo heel goed. De plaat grijpt me niet bij mijn nekvel, ze blijft niet echt hangen. Zullen we het daar eens uitgebreid over hebben op een dag, Rudi? Dan kom ik je uit je winkel plukken, zetten we koers naar een gezellig terras en overlopen we onze favoriete bands. En o wee als je je dan diplomatisch durft op te stellen hoor!

Tot snel nog eens,

Ali

***

Ik heb sindsdien nog niet met Rudi op een terras gezeten en we hebben het ook niet meer over dEUS gehad.
'Keep You Close' is de op een na slechtste plaat van dEUS. Enkel 'Following Sea' is nog slechter. ('Following Sea' vind ik echt slecht, 'Keep You Close' gewoon matig.)
Tevens gaat het vandaag veel beter met mij dan op 24 november 2011


***


De Bilbo heeft nu vanachter een rommelbak met slechte cd's voor drie euro waar niemand in geïnteresseerd is. Tot mijn verbazing was nog niemand tot actie overgegaan, maar op die manier had ik zelf het grote genoegen om alle cd's van Milow naar die rommelbak te verhuizen.

En dan krijg je dit aan de kassa:
Superseut: "Meneer, verkoopt u geen cd's van Milow, oh, die kei lieve softie van een Milow die op zijn akoestische gitaar kei kei mooie brave liedjes ...maakt voor meisjes die van paardrijden houden?"
Rudi: "Jawel, wij verkopen die bagger, helaas. Te vinden - waar anders? - in de rommelbak vanachter. En in 't vervolg gaat ge voor Milow naar de Fnac, verstaan?"

Geen opmerkingen: