zaterdag 9 juni 2018

VJ Sean, wat doe je nu?

Rare aflevering van ‘The Voice Kids’ gisteren. Sean D’hondt had twee kindjes uit zijn team wel erg vreemde opdrachten gegeven. De kleine, bijzonder schattige, Laura (een jaar of zeven, engelachtig wit haar) moest ‘Rid Of Me’ van PJ Harvey zingen, terwijl de de negenjarige Dieumerci, een kind van Rwandese migranten, ‘Chocolate Salty Balls’ van Chef uit ‘South Park’ ten gehore moest brengen.
Zeer ongepast, als je het nuchter bekijkt, want het is héél gênant om een onschuldig zevenjarig meisje dingen als “lick my legs, I’m on fire / lick my legs of desire” te horen te horen zeggen. Ook aan Laura’s ouders in de backstage kon je merken dat ze er een beetje mee verveeld zaten. “Don’t you wish you, never, never met her!” hoorden ze hun dochtertje bezield gillen (want ik moet er wel bij zeggen dat Laura zich het nummer heel goed had eigen gemaakt - credits for Sean).
En dan de kleine Dieumerci. “Suck on my chocolate salty balls / stick ‘m in your mouth and suck ‘m”. Toch wel heel erg op het randje hoor, om een kind van Afrikaanse origine een dergelijke tekst te laten zingen. Het lijkt me een zaak voor Unia om uit te maken of er er hier al dan niet sprake is van racisme of etnic prowfaailing. ‘The Voice Kids’ is een familieprogramma in primetime en zonder twijfel zijn er een drietal kijkers die de vulgariteit van ‘Chocalate Salty Balls’ niet is ontgaan. Met zijn chocalate salty balls lijkt tv-personage Chef immers op zijn zelfgemaakte chocoladen koekjes te doelen, maar in werkelijkheid heeft de notoire geilaard het over zijn joekels van testikels. Ik kan me moeilijk voorstellen dat de kleine Dieumerci dat beseft heeft terwijl hij het lied repeteerde en live, voor 1.000.000 kijkbuiskindertjes, ten gehore bracht, maar zijn ouders moeten toch iets hebben opgemerkt?
Het is mij echt niet duidelijk waarom VTM zijn ‘go’ gegeven heeft voor Sean D’hondts eigenaardige keuzes. Het zou me niet verbazen mochten enkele kijkers geschandaliseerd zijn over deze gang van zaken. Toen ik gisterenavond een kijkje ging nemen op Twitter was er van ophef echter nog helemaal niets te merken.
Mocht Sean op deze weg willen doorgaan, heb ik wel nog een aantal suggesties voor hem voor tijdens de battles.
Als daar zijn:
- “I wanna fuck you like an animal”
- “You and me, baby are nothing but mammals / so let’s do it like they do on the discovery channels”
- “I got a lion in my pocket and, baby, it is ready to roar”
Enzovoort.
Op deze manier wordt ‘The Voice Kids’ een programma met een edge waar ook de meerwaardezoeker voor zal willen thuis blijven. En dat kan VTM toch alleen maar toejuichen, neem ik aan.

Geen opmerkingen: