woensdag 6 september 2017

Muur vol kaartjes

‘Be Free’ van Weyes Blood en ‘Lantern’ van Clogs: twee liedjes even traag als deze avond.
Ik zit in mijn zetel en kijk tevreden naar de verste hoek van de kamer, zo’n drie meter bij mij vandaan. De halogeenlamp verlicht daar heel stemmig de blauwe muur, heel sfeervol. Aan de muur hangen mijn postkaartjes. Ik ben zo dol op postkaartjes. Gisteren in boekenwinkel Passa Porta in Brussel maakte ik zeker weer twintig minuten zoek in mijn speurtocht naar leuke postkaartjes. Ik kocht er drie, waaronder een met de beeltenis van Alfred Hitchcock. Met zijn kale kop, zijn bolle wangen en zijn wat verlegen blik ziet de befaamde filmregisseur er bijna aaibaar uit. Hij hangt nu naast¨Prince, Debbie Harry, twee olifanten, een lieveheersbeestje en nog enkele andere afbeeldingen.
Het bloedmooie ‘Waltz’ van Craig Armstrong haalt de vaart helemaal uit deze avond. Deze avond staat stil als een regendruppel in een stortbui. Ik ben een mini-entiteit, los van elke bubbel. De Throat Comfort-thee smaakt. Ik ben alleen en wat de wereld nu aan het doen is, hoef ik niet te weten.
Ik leef traag. Er is niks dat mij kan opjagen. Er is rust.
In ‘Sheryl Crow I Need You So’ zingt Frank Vanderlinden “Naast de platenkast ligt een luchtmatras en naast die luchtmatras lig ik weg te dromen” enz. Wat ik me nu al zo lang afvraag: is ‘die’ inderdaad het aanwijzend voornaamwoord voor matras? Naar mijn gevoel zou Frank het moeten hebben over dát matras, en dus niet over die matras.
Mooi nummer trouwens.
En ook heel mooi: ‘Spring At Last’ van Pete Josef.
Nóg mooier: ‘Goodnight’ van Philip Owusu. Zálig nummer.
Soundtrack van deze avond:
- Weyes Blood: ‘Be Free’
- Clogs: ‘Lantern’
- Fiona Apple: ‘Red Red Red’
- Craig Armstrong: ‘Waltz’
- De mens: ‘Sheryl Crow I Need You So’
- Pete Josef: ‘Spring At Last’
- Philip Owusu: ‘Goodnight’
- Blake Mills: ‘Wintersong’
- Caroline: ‘Where’s My Love’
- Fountains of Wayne: ‘Fire Island’

Geen opmerkingen: