zaterdag 10 juli 2010

Dit is een zoekertje

Ik hou niet zo van live-muziek, dat weet bijna iedereen die ooit met mij over muziek gesproken heeft. Altijd blijf ik maar herhalen: "Live is zo vergankelijk, een cd kan je beluisteren wanneer je maar wil". Maar er is meer aan de hand - om me even gewichtig uit te drukken: ik heb geen 'live-vriendje' of, zo u wil, een 'festival-buddy', iemand om mee naar concerten of festivals te gaan. En dat speelt mee.

Ik hád een live-vriendje. Samen zijn we eens combi naar Pukkelpop geweest. In 2006. Ik droeg een flashy hemd en een soort bandana. Dat herinner ik me omdat 'Pukkelpop' een foto trok van mijn vriend en mij, een foto die ik helaas niet meer bezit maar die op mijn netvlies gebrand staat. Je kon mijn geluk zien op die foto. Ik was gelukkig op Pukkelpop 2006, zoals ik ongelukkig was op Pukkelpop 2008.

In 2008 was ik daar alleen. Dus die ene dag dat ik zou blijven was meer dan lang genoeg. Het beste moment van die Pukkelpopeditie was toen bleek dat ik in mijn eentje probleemloos een tent kon opzetten. Een overwinning op mezelf. Maar van de muziek genoot ik niet. Ik maakte de verkeerde keuze om naar Soulwax te gaan kijken en daarom Elbow te missen. Nu, twee jaar later, ben ik wijzer: ik zal nooit nog Elbow voor Soulwax laten vallen, heeft u "The Seldom Seen Kid" immers al eens beluisterd? En ik zal nooit meer alleen naar Pukkelpop gaan. Zelfs niet voor één dag.
Ik zag Sigur Rós aan het werk op de Main Stage en achteraf las ik in de media dat het een overweldigend concert was geweest. Dat heb ik toen zo niet aangevoeld, ik herinner me enkel dat ik naar huis wilde en liefst meteen. Het was confronterend dat ik er geen bal aan vond, aan dat concert van Sigur Rós, toch een groep die ik destijds in mijn hart droeg. Ik herinner me dat ik thuiskwam de volgende dag en tegen mijn moeder zei: "Bwaah, festivals. Ik ben een muziekliefhebber, maar géén festivalliefhebber."

Maar misschien zou ik dus toch gewoon (een) nieuw(e) live-vriendje(s) kunnen gebruiken. Iemand om mij gezelschap te houden op Pukkelpop 2010. Hij of zij moet niet voortdurend naast mij staan, als we enkele keren per dag afspreken is het ook al goed. Ik heb in 2008 verschrikkelijk afgezien van het feit dat ik nooit eens tegen iemand kon zeggen wat ik van een bepaald optreden vond. Dat wil ik mezelf nu dus niet meer aandoen. Ik kom ook zelden of nooit bekenden tegen op festivals, ik ken bijna geen mensen, laat staan dat ik vrienden maak op festivals. Hij of zij moet trouwens ook niet bij mij in de tent slapen. Zonder festival-buddy ga ik niet naar Pukkelpop dit jaar, hoewel ik heel graag wil. In 2009 wilde ik ook graag gaan, maar ik vond geen vriendje. Geen moment spijt gehad dat ik niet ben gegaan hoor toen. Gezelschap is belangrijker dan muziek. Bier, seks en de camping uiteraard niet. Mijn stukje van hieronder was 100% sarcastisch, mocht u twijfelen.

Ik wil dit jaar naar Pukkelpop om er volgende groepen te zien.

Op 19 augustus: The Flaming Lips, Mark Lanegan, De Jeugd van Tegenwoordig, Meuris, Fuck Buttons (!), Bear In Heaven, School Is Cool en een glimp van Netsky.

Op 20 augustus: Eels, Beach House, Four Tet (!), Radical Slave (!), Speech Debelle, misschien The xx, Avi Buffalo en Local Natives, en eventueel Isbells en Dez Mona (!), maar die laatste hoop ik ook nog op een ander festival te kunnen zien.

Op 21 augustus: Queens Of The Stone Age, The National (!!), Yeasayer (!), Die Antwoord, Flying Lotus, Caribou, Jaga Jazzist en Gonjasufi.

Mocht u zelf gaan, u hebt zin om mij een beetje gezelschap te houden en u kan zich vinden in (een deel van) bovenstaand programma: contacteer me, stuur een fotootje van uzelf of geef me eventueel uw gsm-nummer zodat we elkaar kunnen vinden op het festivalterrein.

Zelf ken ik een zevental mensen die misschien (een dag) met me mee zouden willen gaan (al vermoed ik van niet, omwille van mijn programmatie en het feit dat ze niet zo into muziek zijn, niet omwille van mij als persoon).

Dagtickets kosten 76 euro, combitickets 145 euro. Ik zal boos noch ontgoocheld zijn als er niemand reageert. En ook niet als u reageert op dit bericht om te zeggen dat u niet naar Pukkelpop gaat.

1 opmerking:

Geert Simonis zei

Voorlopig staat enkel de zaterdag op mijn verlanglijstje maar uw keuze voor die dag komt wel goed overeen met de mijne.

Zodra ik meer zekerheid heb, bezorg ik u een foto.