donderdag 15 juli 2010

Jan Becaus is een inspirerend figuur

Ben ik al fan van Megan Fox op Facebook, zo vroeg ik me af. Niet dus, en dat is bij deze rechtgezet. Ben ik al fan van Jan Becaus op Facebook, zo vroeg ik me vrijwel onmiddellijk daarna af. Niet dus, en dat komt voorlopig niet in orde. Er bestaat wel "Het Engels van Jan Becaus", maar die groep join ik niet, ze is me te komisch en ze wordt kennelijk bevolkt door een wat plat Uitlaatpubliek. Ik neem Jan Becaus serieus.

Als alle BV's nu eens een voorbeeld nemen aan Jan Becaus, zo dacht ik eerder op de dag, sloffend door mijn vaste straatjes. Ik had geen specifieke Bekende Vlaam in gedachten, de gedachte struikelde gewoon uit het niets mijn snelkookpan in. Oké, in mijn onderbewuste zet ik geregeld BV's tegen een muurtje en jaag ik ze een symbolische kogel door het hoofd, en misschien kwam Becaus daaruit naar boven gekringeld als een soort uitzondering die de regel bevestigt.

Ik apprecieer Jan Becaus, en geen klein beetje. Hij spreekt uitstekend Engels, dat ook, maar veel meer dan dat ben ik gesteld op zijn zichtbare onzichtbaarheid. Jan Becaus is een man die haast dagelijks op televisie komt en het toch presteert geen evidente Bekende Vlaming te zijn. Er zijn er niet veel die dat kunnen zeggen. Ik maak me sterk dat er jonge mensen zijn die hem al honderden keren op tv hebben gezien maar nog steeds zijn naam niet kennen.

"Een grijze muis" zou men waarschijnlijk antwoorden, gesteld dat ik op straat willekeurig aan mensen zou vragen om iets over Jan Becaus te zeggen. Mocht men mij om een mysterieuze reden dezelfde vraag stellen, ik zou enthousiast antwoorden: "een verademing!".

Heeft Jan Becaus ooit een Humo-interview gekregen? Ja, naar aanleiding van "Van Vlees En Bloed", maar enkel omdat zijn ouders vroeger een slagerij hadden. Ik denk niet dat ik in dat interview iets meer over Becaus te weten ben gekomen. Dat hij van Gent is wist ik al. Hij is een Jan van Gent, haha.

Zou hij in al die jaren nog meer interviews gegeven hebben, enkel dan over hem als persoon? De 7 hoofdzonden volgens Jan Becaus? Ooit interviewde hij koningin Paola - vermoedelijk de enige keer dat ik hem niet als nieuwslezer aan het werk zag - en het zou zelfs kunnen dat hij haar geholpen heeft met haar autobiografie, maar daar ben ik helemaal niet zeker van en om het even te checken.. Ik schrijf niet voor Apache.

Natuurlijk zijn er wel een aantal evidente redenen voor de onzichtbaarheid van Jan Becaus. Hij is niet jong en aantrekkelijk meer. Hij is ook niet homofiel, zoals Wim De Vilder of bloedgeil zoals Goedele Wachters. Zet Jan Becaus op een Humocover en de Humolezer fronst de wenkbrouwen. Evengoed zal Uitlaat er de week daarna wel vol van staan.

Maar voor dat laatste hoeft Becaus waarschijnlijk niet te vrezen, of verdomme misschien toch wel. Binnenkort - over enkele jaren? - gaat hij op pensioen en dat zal wel niet zomaar voorbijgaan zeker. Dikke kans dat hij dan zijn Humo-interview krijgt en dat Jan's grootste geheimen finaal aan de oppervlakte komen. Het zou zonde zijn.

1 opmerking:

Anoniem zei

De sterkte van Jan Becaus is dat hij zijn functie vervult en het daar bij blijft, waar andere (echte) BV's hun bekendheid vooral hun functie willen zien overstijgen. Om maar te zwijgen over BV's die niet eens een functie hebben.