dinsdag 31 december 2013

Top 20 markante persoonlijkheden 2013

Het is alweer december, naar goede gewoonte de laatste maand van het jaar en dus lijstjestijd. Ik doe ook dit jaar mijn duit in het zakje en presenteer u de 20 markantste persoonlijkheden die in 2013 mijn aandacht trokken en ook voor de rest van mijn leven een blijvende indruk zullen nalaten.

1. Dimitri Bontinck
Al maanden in pole position om de eerste plaat...s in deze lijst weg te kapen en nog steeds de eerste aan de finish. De rest staat niet eens op de foto.
Dimi haalde het nieuws toen hij een emotionele oproep deed aan zijn zoon en Syriëstrijder Jejoen om terug te komen voor een kopje cappuccino. ("Hij drinkt dat zo graag en in Syrië zal hij dat wel missen.")
Is als semi-BV zeker nog niet afgeserveerd met het oog op 2014.

2. mensen die hun tablet op het dak van hun auto laten liggen
Deze uit het leven gegrepen lui weerspiegelen de epoque waarin wij leven. Zij zetten de trends en wij kunnen met z'n allen veel van hen leren.

3. Ben Weyts
Stand-upcomedian met een late roeping. Ook actief als politicus, maar breekt op dat terrein voorlopig geen potten.

4. studenten lerarenopleiding die Rusland niet kunnen aanduiden op een wereldkaart
Zie de eerste zin van 2. Negeer de tweede zin van 2.

5. in sneltempo radicaliserende moslimjongeren
Vaak gaat het hier, volgens mij!, om makkelijk beïnvloedbare kuddebeesten die zich vervelen tijdens de zomervakantie. Ofzo. Ik heb geen rechtstreekse verbinding met Allah (volgt verderop in deze lijst) dus is het mij in feite onduidelijk waarom deze jongeren doen wat ze doen.

6. Gerrit Neuckermans
Radiopresentator die vanaf januari op Radio 1 het nieuwe programma 'Neuckermans' zal presenteren. Een durver.

7. Jejoen Bontinck
Zoon van 1, maar staat qua charisma in de schaduw van zijn vader. Tevens het uithangbord van 5. Verbleef een tijdje in Syrië, nu in de gevangenis. Heeft ooit gedanst in een clip van Shameboy. Houdt van cappuccino. Sinds kort vader van een drieling.

8. de Vlaming
Persoon die geboren is in Vlaanderen. Er wordt door sommigen een onderscheid gemaakt tussen Fiere Vlamingen en Slechte Vlamingen.

9. Toby Alderweireld
Rode Duivel met 'delicaat' kapsel die er evenwel niet voor terugdeinst om een kopbaldoelpunt te maken. Wonderbaarlijk hoe zijn coupe daarbij in de plooi blijft liggen.

10. de customer care agent
Persoon die u telefonisch probeert te helpen als u in nood verkeert (zie bijvoorbeeld in het geval van 2). Mag zich CCA noemen omdat deze hem/haar afleidt van zijn/haar professioneel bestaan als 'klantendienstmedewerker' of 'zielige pispaal'.

11. mensen die uitsluitend over reizen praten
Meestal gaat het hier om 50+-tweeverdieners wier kinderen uit huis zijn. Deze mensen willen graag snel op pensioen zodat ze er nog wat van kunnen profiteren, zoals dat dan heet.

12. hipsters
Niemand komt er voor uit dat hij er een is, maar iedereen kent er verschillende (doch nooit persoonlijk). De hipster zou te herkennen zijn aan zijn zwartomrande bril wat ook van Wouter Beke een hipster maakt. Misschien is dat nog het beste bewijs dat dé hipster niet bestaat, al moet gezegd dat Wouter Beke in 2013 wel al heel erg 2014 was. En dat kenmerkt nu precies de hipster.

13. Kim De Gelder
Vertolkte in het voorjaar de criminele hoofdrol in een behoorlijk realistische telenovela op de Vlaamse tv.

14. Giel
In sneltempo geradicaliseerde boeddhist die de komende 15 jaar in China een cursus zelfontplooiing gaat volgen.

15. Allah
God van de moslims en inspirator van 5 en 7. Werd vooral in de Arabische landen veel geprezen en fanatiek de Grootste genoemd ("Allah akbar!"), maar liet ons ook dit jaar weer in het ongewisse over zijn (haar?) feitelijke bestaan.

16. BV's
Vlamingen - Fiere of Slechte niet nader bepaald - die u op tv een fijne avond proberen te bezorgen. Niet zelden met wisselend resultaat.

17. Rudy Menteir
Mystery guest in een aantal van mijn epistels. Fictieve man van middelbare leeftijd met een grappige naam.

18. de call agent
Een beetje de tegenhangers van 10. Deze mensen bellen zelf ('outbound') en storen u in uw woonkamer met de vraag of u wil deelnemen aan een enquête. Ik heb de job nog zelf uitgevoerd. Hij heeft zo zijn momenten.

19. de inwoners van Zonnebeke
Een bende zure oude mensen met wie ik dit jaar enkele uren te maken kreeg in mijn functie van 18. Vond ik hen toen de hel, dan vind ik hen nu wel grappig.

20. God
Een beetje hetzelfde verhaaltje als 15. Dook ook dit jaar weer niet op, zoals hij dat bij mijn weten nog nooit heeft gedaan, maar is voor velen nog steeds de reden bij uitstek om het leven te omarmen. En wat kan ik daar op tegen hebben? Niettemin hoop ik dat hij in 2014 zijn kop eens om de hoek steekt.

Voilà, dat was het voor 2013 wat mij betreft. Een ware grand cru van een jaar. Daar klink ik op met Kidibul. Schol.

Geen opmerkingen: