maandag 2 december 2013

Wouter Beke: "Geen idee wat ik gezegd heb op congres"

Gisteren was ik behoorlijk onder de indruk van Wouter Bekes speech op het CD&V-congres in Lommel. De branie waarmee hij zijn troepen toesprak, zo had ik hem nog nooit gezien. Woutertje werd een heuse Wouter, weg was plots die brave Brillie. "Ik pas voor een koud Vlaanderen! Ik pas voor een kil Vlaanderen! Ik pas voor een hardvochtig Vlaanderen...!" De boodschap kwam over, ik klapte mee in mijn handen, vanachter mijn laptop waarop ik naar de 'Terzake'-reportage keek.

Een dag later zijn Wouters woorden echter bezonken en trek ik een hele andere, enigszins teleurstellende, conclusie: eigenlijk zei Wouter helemaal niets in zijn toespraak. Een koud Vlaanderen, een hardvochtig Vlaanderen - wat is dat? Ik vroeg me af wat hij daarmee bedoelt en daarom belde ik hem daarnet. Politici zijn er immers om door burgers gebeld te worden. Vraag dat maar aan André 'toujours dispo' Flahaut.
En burgers zijn er om politici te bellen. Vind ik.
Ooit met Filip Dewinter gebeld? Een aanrader.

- "Dag Wouter, ik ben Alexander, een gewone Vlaamse burger. Ik heb een vraagje."
- "Shoot."
- "Wat bedoelde je gisteren in je toespraak? 'Ik pas voor een koud, kil en hardvochtig Vlaanderen'. Wat bedoelde je daar in godsnaam mee?"
- "Dat ik - en de gehele CD&V - in een regio wil wonen waar, euh, mensen elkaar op straat spontaan omhelzen, elkanders tranen deppen bij gedeelde smart en een Smart, of een andere auto, delen om luchtvervuiling tegen te gaan."
- "Geen geintjes, Woutte."
- "Oké, eerlijk dan. Die woorden hadden geen betekenis, het was een holle slogan. Maar: ik heb 'm niet zelf verzonnen, ik heb 'm gerecycleerd van Kris Peeters die exact dezelfde woorden heeft gesproken op ons vorige congres. En sinds dat congres zitten we wel opnieuw in de lift. De peilingen liegen niet."
- "Interessant dat u dat opmerkt, want ik heb u na een nieuwe peiling al oneindig vaak horen zeggen: 'het zijn maar peilingen'."
- U moet dat in zijn context zien. Elke partijvoorzitter prevelt dat zinnetje als de peiling slecht uitdraait voor zijn partij. Bruno en Gwendo doen dat ook, u moet daar maar eens op letten."
- "Ik heb daar al op gelet en vind het.."
- "Irritant?"
- "Ja."
- (..)
- "Waarom spreken partijvoorzitters zoveel, zonder eigenlijk iets te zeggen?"
- "Dat is nu eenmaal ons beroep."
- "Zou uw beroep niet méér moeten zijn dan dat?"
- "Momenteel niet."
- "Hoezo, momenteel niet?"
- "We zijn stiekem toch nog een beetje onzeker.."
- "Waarover?"
- "Over de wispelturigheid van de kiezer."
- "U maakt een bruggetje richting N-VA?"
- "Nee, hoor!"
- "Kom, kom. Laat ons een kat een kat noemen, Wouter. Jij hoeft je over de N-VA momenteel geen zorgen te maken. Jij zegt bevreesd te zijn voor de wispelturigheid van de kiezer, maar je zou integendeel verheugd moeten zijn over de wispelturigheid van de Keizer."
- (..)
- "BDW! De burgemeester van Antwerpen. De Julius Caesar van 't Schoon Verdiep. De Nero van de Wetstraat. De Brutus van het tv-debat. Doet hij het of doet hij het niet? Blijft hij burgemeester of wordt hij premier?"
- "Waar wilt u naartoe?"
- "BDW is bezig zijn eigen ruiten in te gooien, Wouter. Besef dat nu toch eens. Hij verliest zijn geloofwaardigheid. Stop met staren naar een lichtbak die er niet meer is. Je bent aan de winnende hand. Die verkiezingen worden een triomf voor jouw partij. Toon je ook in eenvoudige, telefonische contacten met de burger, zoals nu met mij, de staatsman die je gisteren was op dat podium. Maar stop met in holle slogans te spreken."
- "Ik zal er aan werken.."
- (..)
- "Meent u dat trouwens van BDW?"
- "Natuurlijk."
- "Ah, tof."
- "Wees overtuigd van jezelf, Wouter. Probeer iets te zeggen dat mensen begrijpen. Spreek niet in slogans. Je beledigt de kiezer. Holle frasen als die van gisteren wil ik niet meer horen, oké?"
- "Oké.."

Toen had ik er genoeg van. Welk belang heb ik er immers bij om de tsjeven een duwtje in de rug te geven zonder dat ik er iets aan verdien? Ik nam beleefd afscheid van Wouter, die aangaf dat hij iets aan ons gesprek had gehad, wat mij volstrekt neutraal liet maar me wel op het idee bracht om Noël Slangen te bellen. Want wat verdient een professionele spin doctor eigenlijk?

Geen opmerkingen: