dinsdag 20 mei 2008

Geboortejaar: 1971

Zoveel mensen, zoveel verschillende bezigheden. Vandaag las ik over Joseph Kabila, de president van de "Democratische Republiek Congo" zoals dat heet, en mijn oog viel op 's mans geboortejaar, 1971. Nu kan men een hoop dingen doen als men van 1971, oftewel dus 36 à 37 is, maar een land leiden met zo'n geschiedenis, dat zo'n grote zorgen nodig heeft..
Ik baseerde mij op niets om te denken dat Joseph Kabila daar misschien niet helemaal klaar voor is op zijn leeftijd.

Misschien heeft zijn leeftijd er zelfs helemaal niets mee te maken, met het feit dat het in "de Congo" niet zo denderend gaat op nogal wat vlakken. Zijn vader Laurent, die een stuk ouder was, deed het ook niet geweldig toen hij iets meer dan tien jaar geleden het roer van Generaal Mobutu overnam. Maar dan die vader opvolgen op je dertigste..

1971. Ik heb enkele bekende mensen voor U op een rijtje gezet die in dat jaar geboren zijn.

Arnon Grunberg. Schrijft boeken en doet dat naar mijn mening heel goed. Grunberg geeft me altijd het gevoel dat hij over heel abstracte begrippen heel veel weet. Zoals in zijn laatste roman "Tirza" die zo gelauwerd werd. Ik had het gevoel daar een en ander niet van te begrijpen. Misschien was ik te jong om dat boek al te doorgronden.

Of neem Paul Magnette, onze "kersverse" klimaatminister. Die man geeft les politicologie aan de ULB, lees ik op Wikipedia. Ook al een mooie functie voor iemand uit 1971. Zes- à zevenendertig en al een autoriteit op zijn domein. Wanneer heeft Paul zoveel gestudeerd? Heeft hij vijf diploma's behaald? Is hij in Amerika gaan doctoreren? Zoveel tijd..

Nog anderen hebben minder serieuze dingen gedaan, zonder dat hun daden daarom minderwaardig zijn. Sasha Baron Cohen heeft ondermeer Ali G. en Borat bedacht en is daar mijns inziens terecht populair om geworden. Ik ben een fan - vooral van Borat, Ali G. is me wat druk - en ik heb ook grote sympathie voor de man achter de typetjes, een timide mens die niet graag interviews geeft.

Prinses Maxima bekwaamt zich op haar zevenendertigste dan weer in breedglimlachend wuiven naar "het volk". Moet ook gebeuren. En Phaedra Hoste is op zoek naar een man die haar een kind kan schenken. Tupac Shakur ten slotte heeft het tijdelijke al een wijle voor het eeuwige ingewisseld. Die jongen had - "eastside, westside" - wel andere dingen aan zijn hoofd dan zevenendertig worden.

Nee, dan Joseph Kabila. President van DR Congo! De baas in een land waar het slecht gaat, waar er een burgeroorlog woedt. Dat is wel even the real shit, me dunkt. President en/of dictator spelen. Dat is geen rolletje in "Costa", zoals Kürt Rogiers, mijn gedacht.

Geen opmerkingen: