maandag 30 juni 2008

Op een hele banale manier mijn ziel blootgelegd

Back then hielden ze me bezig, de meisjes. Toen ik zeventien was en eigenlijk zelfs al achttien. Toen ik mislukte aan de universiteit.

Maar dat verdween - alsof ik al een ouwe zak ben. Toch is het waar: nu heb ik geen conversaties meer via welk kanaal dan ook. Nu moet ik geen L. meer mailen om haar een gelukkige verjaardag te wensen, puberaal, om een mail terug te krijgen waarin zij zich excuseert dat ze de mijne vergeten is. Omdat ze toen al een vriend had.

Het is zo confronterend, dat puberaal gezwets. Maar het is zoals P. het me zei: je schrijft en klinkt conform je leeftijd. Daar verander je niet veel aan. Wat me opvalt als ik mails herlees van toen, is die manier waarop ik mezelf belangrijk en speciaal lijk te vinden, waarop ik op een heel banale manier mijn 'ziel bloot leg'. De titel van een liedje als onderwerp enzo.

Dat heb ik dus gedaan. Brieven schrijven naar een meisje in Gent, gemaild met een ander meisje in Gent, er vooral heel veel mee gechat, tot mijn grote frustratie, ook al in die tijd. Omdat ik dat chatten haatte. Omdat ik haar wilde horen en zien, er teveel van verwachtte, meende dat ik verliefd op haar was, tot het maar internet bleek te zijn en zij in rook oploste omdat ze een nieuwe contactpersoon had toegevoegd.

Er is niets voor in de plaats gekomen, zo lijkt het. Toen ik met chatten stopte, toen die meisjes, niet spoorloos maar toch, verdwenen. Ik zwoer alles af, als een pater. Omdat ik niet meer ontgoocheld wilde worden, de anti-puber. Mijn moeder vond dat niet nodig zelfs. En ik mocht ook meer uitgaan hoor. Er was niemand die me had gezegd dat ik zo vaak thuis moest blijven. De martelaar.

Het onverwerkte verleden, meneer. Het onoplosbare heden. Ik begin er al over te bloggen pertang. Dat zint me ook weer niet. Een prijs* voor diegene die het eerst als reactie achterlaat: "Jij bent ook wel niet de meest vrolijke Frans". Hij/zij zal overschot van gelijk hebben.

* Die prijs is "Zwerm" van Peter Verhelst. Ik wil 'm u gratis per post bezorgen, onkosten inbegrepen.

4 opmerkingen:

Anoniem zei

ik snap dat niet: erover bloggen zint u niet. en het dan tóch doen. bedekt "uw ziel" toch een beetje, man. er is al genoeg bloot op het internet. en ge kunt nog een fleuris opdoen ook.

Alexander zei

De waarheid is dat het me wel zint om erover te bloggen (groot ego). Het staat gewoon tof om te zeggen dat het me niet zint. Dat impliceert dat ik niet graag zaag (positief!) terwijl ik eigenlijk niks liever doe.

Anoniem zei

"Jij bent ook wel niet de meest vrolijke Frans."

Ik wil me toch wel eens aan Zwerm wagen... En dat van die songtitels ken ik maar al te goed. :-)

Alexander zei
Deze reactie is verwijderd door de auteur.