zaterdag 11 mei 2013

Kim De Gelder bekend bij 70% van leerkrachten in spé

Enkele maanden geleden was er redelijk wat commotie in de Vlaamse pers toen bekend raakte dat een significant percentage van de Vlaamse studenten die een lerarenopleiding volgen China niet bleek te kunnen aanduiden op een blinde kaart. Heel wat studenten meenden ook dat de PS in de Vlaamse regering zit en herkenden Nelson Mandela niet op een f...oto. Ik vroeg mij af hoe het ondertussen met hun kennis gesteld is en zocht hen opnieuw op.

Zouden de aspirant-leerkrachten middelbaar onderwijs weten wie Kim De Gelder is, vroeg ik me af. Een relatief eenvoudige vraag gezien De Gelder toch de man is die de voorbije maand, zeg maar, de actualiteit domineerde. Enkele verrassende reacties daargelaten, wist 70 procent van de ondervraagde studenten het monster van Dendermonde (bij benadering) te situeren. Zij die hem niet kenden gaven achteraf bijna allemaal toe dat ze zich niet meer konden herinneren wanneer ze voor het laatst een nieuwsuitzending hadden bekeken of beluisterd. “Naar het nieuws kijken is zoals een boek moeten lezen voor Frans”, klinkt het weinig hoopgevend bij Tim (21). “Niemand doet dat graag.”

“Soms twijfel ik eraan of ik hersens heb.”

Hieronder toch een greep uit de antwoorden van de 30 procent studenten die Kim De Gelder niet bleken te kennen. Gewoon omdat ze te hilarisch zijn om ze voor mezelf te houden. En omdat mensen die Kim De Gelder niet kennen zwaar in de zeik gezet mogen worden.

“Kim De Gelder? Ik heb daar wel al over horen praten”, zegt Kjell (20) een tweedejaarsstudent. “Is dat niet het hoofpersonage in zo’n nieuw programma van de VRT?” Om daarna te besluiten met een eerlijk “neen, ik weet het eigenlijk niet.”

“Ja, amai”, antwoordt Tina (21) op mijn vraag of ze Kim De Gelder een mooie jongen vindt. “Ik heb niet al die zijn films gezien, maar in ‘Rundskop’ was die echt wel heftig.”

Julie (22) weet wie De Gelder is en dat hij “ergens van beschuldigd wordt. Maar ik zou niet weten van wat.” “Soms denk ik echt dat ik geen hersens in mijn kop heb”, verrast ze verdwaasd.

Hoopgevend

Doch, dit waren uitzonderingen want zoals ik eerder al zei kon 70 procent van de ondervraagde studenten Kim De Gelder wél situeren. Daarbij reken ik ook de studenten die enkel weten waar ze hem hebben gezien. Zo antwoordt Sander stellig en correct: “Dat is die kerel in die rechtszaal.”. En Joke, eveneens juist: “Die heeft een programma op de VRT.”

Maar de echte kenners zijn Dylan, Simon, Ezra, Guineviere, Nabila, Lowie, Noah, Eva en nog verschillende andere studenten die wel met zoveel woorden wisten dat Kim De Gelder “die kerel met zijn baard en zijn dwaze blik”, is “die kindjes heeft neergestoken in een crèche.”

Het beeld van de aspirant-leerkracht die geen algemene kennis meer heeft, is hierbij dus rechtgezet. Wat cynici ook mogen beweren.

Geen opmerkingen: