zaterdag 11 mei 2013

Verrassende getuigenis op proces De Gelder

"Elza Van Raemdonck was geliefd bij familie en vrienden”

Het proces-De Gelder loopt op zijn einde. Jef Vermassen en enkele mindere goden die nog niet eens tot aan zijn knieën komen en al blij mogen zijn dat ‘de Jef’ nog de moeite neemt om confrater tegen hen te zeggen, zullen nog eens het beste van zichzelf geven in hun eindoordeel over de beschuldigde.... Advocate Virginie Cottyn mocht vanmiddag haar persoonlijke bevindingen al op tafel gooien en bracht nog niet eerder vermeldde informatie aan het licht die mogelijk het oordeel van de jury nog zal beïnvloeden. "Elza Van Raemdonck was zeer geliefd bij familie en vrienden."

Elza Van Raemdonck is de 72-jarige vrouw (“uit Vrasene” – dat wordt er altijd bijgezegd) die door De Gelder neergestoken werd in haar huis (in Vrasene). Tot nog toe werd door zowat iedereen aangenomen dat haar familie en vrienden haar bij leven en welzijn niet bijzonder konden luchten, haar net niet liever kwijt dan rijk waren, maar enfin, het scheelde niet veel. Nu blijkt echter het tegenovergestelde. Elza was wél geliefd.

Toch even checken

Om deze feiten toch eens te checken begaf ik me in de vooravond richting Vrasene alwaar ik enkele van Elza’s buren aan de tand kon voelen. Mijn eenvoudige vraag luidde: uitgedrukt in kilo’s aardappelen, hoezeer had u Elza Van Raemdonck lief?
“16 kilo”, zegt meneer Roger (91) 'van om den hoek’ zonder omwegen. “Uitgedrukt in kilo’s patatten, 16 kilo. In kilo’s aardbeien 9 kilo.”

Op basis van deze eerste getuigenis was het nog moeilijk in te schatten of dit nu getuigde van weinig of veel sympathie voor wijlen Elza. Daarom vroeg ik ook aan buurvrouw Yvonne (95) om haar appreciatie voor Elza uit te drukken in kilo’s aardappelen (en desgewenst aardbeien).

“Elza liep altijd bij mij binnen om ‘sjalotten uit haren hof’ te brengen”, getuigt Yvonne. “Ik ben niet meer zo goed te been, ziet ge. ’t Was nog zo’n goeie vrouw, meneer. Mijn appreciatie uitgedrukt in kilo’s sjalotten, euh, patatten? Awel, 11 kilo’s, da ‘k het u zeg! En Kim De Gelder 0 kilo’s sjalotten. En Jef Vermassen 14!”

Toen ik opmerkte dat Roger ‘van om den hoek’ 16 kilo aardappelen had geantwoord, qua appreciatie voor Elza, en 9 kilo aardbeien, was Yvonne’s opmerkelijke antwoord: “Ik blijf bij mijn 11 kilo patatten, maar uitgedrukt in aardbeien krijgt Elza 24.”

“Elza kon goed drinken”

Een ander geluid was te horen bij Odette. Met haar 64 moet zij zowat de jongste inwoner van Vrasene zijn. “Die Elza, dat was ook niet alleen maar allemaal positief en plezant, ze”, reageert Odette op de goednieuws-show van Roger en Yvonne. “Van tijd kon die ook serieus van haren tak maken. Ik herinner mij een scène op de mosselsouper, een paar jaar geleden. Ze had toen een paar glazen te veel op – Elza kon goed drinken – en opeens begint ze daar haar beste vriendin uit te kafferen dat ’t niet schoon was.”

Op mijn vraag naar haar appreciatie voor Elza uitgedrukt in patatten antwoordde Odette dat ze niet mee doet aan “dat soort zever”. “Hoe kunt ge nu zo oordelen? Dat betekent toch niks?! Kilo’s patatten en aardbeien?!”

Kaderstukje - Jef Vermassen in Sportpaleis

Na de zitting van vanmiddag maakte de manager en booking agent van Jef Vermassen bekend dat de bekende advocaat op 26, 27 en 28 mei live zal pleiten in het Sportpaleis. Tickets zullen vanaf woensdagmorgen 9u te koop zijn via de website van Live Nation. Een dagticket kost 40 euro, voor een combiticket betaal je 100 euro. Vermassen zal pleiten uit zijn hele oeuvre. Virginie Cottyn verzorgt het voorprogramma.

Geen opmerkingen: