zaterdag 11 mei 2013

Vlaamse kranten fusioneren tot 'De waan van de dag'

Het gaat niet goed met de dagbladpers in Vlaanderen. De verkoopcijfers boeren er op achteruit (al zullen alle persgroepen dat ferm tegenspreken – duh) en hoofdredacteurs zitten steeds langer met de handen in het haar over welk nieuw marketingmodel – eikes, marketing, wat een vies woord! – nu weer te kopiëren uit Nederland of Groot-Brittannië.

Niemand echter zag het nieuws aankomen dat mediagroepen De Persgroep (Het Laatste Nieuws en De Morgen) en Corelio (De Standaard en Het Nieuwsblad) gisteren bekend maakten. Beide mediagroepen slaan de handen in elkaar en zullen samen één enkele print- en onlineredactie gaan vormen, voor nog slechts één krant en één nieuwswebsite. Website en krant zullen varen onder de vlag ‘De waan van de dag’.

"Huh?!"

Christian Van Thillo, mediatycoon en CEO – spreek uit: ‘siejo’ - van De Persgroep, is verbaasd over de heftige, ja, zelfs verbolgen reacties – vooral op Twitter, duh – van wat hij “de Vlaamse nieuwsinternaut” noemt. In een tweet - duh! - die hij deze ochtend de wereld instuurde, klinkt het zo: “Mijn reactie op de consternatie rond ‘De waan van de dag’ is de volgende: huh?!”.

Zo’n zinnetje smeekt om véél verduidelijking, met minder kan een goed journalist nooit vrede nemen – check en (daar is eigenlijk nooit tijd voor hoor) dubbelcheck, weet u wel. Daarom belde ik Van Thillo met de vraag waarom hij zo verbaasd is over de consternatie die nu leeft bij ‘de Vlaamse nieuwsinternaut’ .

“Is het u dan nooit opgevallen dat alle online nieuwsredacties eigenlijk grosso modo dezelfde nieuwsberichten schrijven en die verspreiden op hetzelfde moment?” verrast Van Thillo. “Wie heeft er nood aan twee kwaliteitsredacties en twee tabloidredacties als je één kwalitatieve roddelredactie kan vormen?” Van Thillo geeft toe dat het marktmodel achter ‘De waan van de dag’ het enige model is dat in Vlaanderen nog rendabel zou zijn. “Maar dat is niet de reden waarom we het doen – oh nee. We doen dit om het nieuws nog dichter en nog sneller en nog kwalitatiever en nog, euh.. bij de mensen te brengen.”

Ironische knipoog

Ook op mijn vraag of het niet vermoeiend is om dag in dag uit naar de goedkeuring van de ‘consument’ te hengelen, antwoordt Van Thillo ontstellend eerlijk. “Je went daaraan. Ik heb ook het voordeel dat ik van nature geen misantroop ben. Het clichématige mediagekwek over een steeds meer om interactie smekende nieuwsconsument in een immer veranderend medialandschap is mij altijd goed afgegaan. Wat ik daarnet weer demonstreerde.”

En waarom eigenlijk die bijna provocerende naam, ‘De waan van de dag’? “Een ironische knipoog”, verbijstert mediatycoon annex siejo Van Thillo andermaal. “Krantengroepen en andere nieuwsmedia hebben naar buiten toe altijd volgehouden dat ze de waan van de dag willen bestrijden, maar mensen die het medialandschap een beetje van binnenuit kennen weten wel beter. Een nieuwsdienst lééft van de waan van de dag. Met het gelijknamige product waarvoor we nu met Corelio de krachten bundelen, spelen we definitief open kaart met de nieuwsconsument."
"Waarom ook niet eigenlijk?”

Straf, en wordt dus zeker vervolgd.

Geen opmerkingen: