zaterdag 11 mei 2013

Vincent Kompany ruilt voetbal in voor politiek

Voetballer Vincent Kompany, kapitein van de Rode Duivels en Manchester City, stopt onmiddellijk met voetbal. Dat heeft hij verteld in een gesprek dat ik via Skype met hem had. Kompany gaat de politiek in en zal in 2014 mee de PS-lijst voor Brussel-stad trekken.

Kompany’s beslissing komt uit het niets en verrast de hele voetbalwereld. De Brusselaar... scheert immers hoge toppen bij Manchester City, waar hij zeer gerespecteerd is als aanvoerder, en ook bij de Rode Duivels loopt het momenteel als een trein. Dat Kompany door zijn keuze voor de politiek het WK van 2014 in Brazilië aan zich voorbij laat gaan, doet internationaal nog het meest de wenkbrauwen fronsen. Wat bezielt een 26-jarige voetballer die nog niet eens op het toppunt van zijn al indrukwekkende carrière staat om uitgerekend in het jaar waarin hij zijn eerste grote tornooi zal spelen een onzeker politiek mandaat na te streven?

“Ook zonder mij gaat België naar WK”

Zuiver altruïsme, zo blijkt uit het antwoord van de speler zelf. “Mijn maatschappelijk engagement heeft in mijn leven altijd al vooropgestaan. Ik heb vorig jaar al overwogen om me in Ganshoren kandidaat te stellen voor de gemeenteraadsverkiezingen, maar Roberto Mancini (trainer van Manchester City, red.) wilde me niet laten vertrekken. De club vroeg 30 miljoen euro, een bedrag dat de PS van Ganshoren niet op tafel kon leggen, ondanks een collectebus en een wafelenbak.”

Met betrekking tot het WK voetbal in 2014 zegt Kompany dat hij er van uitgaat dat het Belgische elftal zich moeiteloos zal kwalificeren, ook zonder hem. “We hebben enkel nog Kroatië als opponent in onze groep, maar ik ben er van overtuigd dat we die ploeg kunnen afhouden, wat rond-de-potdraaiers in de pers daarover ook mogen beweren.” Dat hij er op het WK zelf niet zal bij zijn, vindt Kompany ondergeschikt aan het nationale belang. “Ik zal de hevigste supporter zijn van het Belgische elftal”, aldus de verdediger.

Meer informatie wilde Kompany voorlopig nog niet lossen over dit plotse en schokkende nieuws. “In samenspraak met de PS-top zal ik in de komende dagen nader communiceren”, klinkt het. “Bij de volgende thuiswedstrijd van FC Bleid (de Brusselse derdeklasseploeg die Kompany deze week overnam, red.) zal ik dan letterlijk en figuurlijk de aftrap geven van mijn verkiezingscampagne.”

Wordt zonder de minste twijfel vervolgd.

Geen opmerkingen: