zaterdag 11 mei 2013

Maggie De Block blijft dikste politica van Vlaanderen

Uit een kleinschalig onderzoek van onderzoeksbureau Ipsos blijkt dat de Vlaming nog steeds vindt dat Maggie "Speknek" De Block (Open VLD) de dikste politica van België is. Zij consolideert daarmee haar eerste plaats, die zij in 2012 van Bart "Vetklep" De Wever overnam. Die laatste staat, ondanks zijn gemediatiseerde dieet, of misschien net da...ardoor, nog steeds op twee. "Mensen zijn niet gemakkelijk geneigd om hun stemgedrag te veranderen", laat een onderzoeker van Ipsos weten. "De Wever voerde jarenlang deze categorie aan en blijft tot op vandaag een gezellige dikkerd in de perceptie van de mensen, hoewel hij van alle Belgische toppoltici nog slechts het zesendertigste hoogste BMI heeft."

Vet = gezellig

Verderop in de top 10 volgen vaste waarden als Kamervoorzitter André Flahaut (PS) en Senaatsvoorzitter Danny Pieters (N-VA). "Ze hebben die heren niet voor niets op een plek geparkeerd waar ze bijna niet hoeven te bewegen", aldus de onderzoeker. Een opvallende stijger op de ranglijst is de burgemeester van Gent, Daniël Termont (SP.A), die meer in de belangstelling raakte in de aanloop naar de gemeenteraadsverkiezingen. "Hoewel Termont in Gent van hot naar her rondhost, blijft hij vet", luidt het bij Ipsos. "Misschien ligt dat aan zijn gezellige karakter. Vet en gezellig gaan vaak samen. Maggie De Block is daar ook een mooi voorbeeld van."

"Spijt dat ik vermagerd ben"

Van Geert Lambert (Groen, ondertussen), die begin vorig decennium een tijd lang de ranglijst aanvoerde, is ondertussen geen spoor meer. Lambert verloor op korte tijd 60kg en zag samen met de kilo's ook zijn populariteit zienderogen afnemen. Tot op vandaag heeft hij daar spijt van. "Ik was moddervet, voelde me ongezond en werd scheef bekeken, maar was toch populair. Nu ik geen driedubbele kin meer heb, zit ik fysiek beter in mijn vel maar met mijn populariteit komt het wellicht niet meer goed. Als ik Maggie De Block puur tactisch een goeie raad mag geven, kan ik alleen maar zeggen dat ze beter een hartaanval krijgt dan dat ze aan een vermageringskuur begint. Een hartaanval komt sympathieker over bij de kiezer en zal electoraal meer stemmen opleveren, al lijkt iemand als Bart De Wever daar voorlopig immuun voor."

Lambert heeft nog overwogen om opnieuw te verdikken, maar kwam op zijn plan terug. "Ik ambieer ondertussen geen carrière meer op nationaal niveau", klinkt het.

Geen opmerkingen: