zaterdag 11 mei 2013

Woestijnvissers vinden reclame op Vier "zwaar kut"

Wat niemand had zien aankomen, want tot nog toe hardnekkig door de betrokkenen werd ontkend, wordt nu plots wel met zoveel woorden uitgesproken. De populaire tv-makers van productiehuis Woestijnvis, jarenlang de hofleverancier van de zondagavond op Eén en sinds kort werkend voor de SBS-zender Vier, balen als een stekker van de reclame... die hun nieuwe programma’s voortdurend onderbreekt. Mark Uytterhoeven, Jan Eeelen en Tom Lenaerts zochten mij zélf op om hun verhaal te doen.

Mark Uytterhoeven: “Minder tijd voor grapjes”

“Heb je zaterdagavond naar de live-uitzending van Macedonië-België gekeken?”, stelde een ongelukkige Mark Uytterhoeven mij de retorische vraag. “Die voortdurende onderbrekingen voor en na de match hebben er voor gezorgd dat ik een hoop leuke grappen niet heb kunnen maken. En leuke grappen mogen maken op tv is nochtans de enige reden waarom ik nog niet permanent op mijn berg in Frankrijk zit (Uytterhoeven heeft een buitenverblijf in Frankrijk waar hij grote stukken van het jaar doorbrengt, red.). Het zou toch zonde zijn mochten er nooit meer anderhalfmiljoen mensen om mijn leuke grappen kunnen lachen?”

Jan Eelen: “Ik begrijp de kijker niet”

Uytterhoeven is niet de enige die nu openlijk zijn ongenoegen uit over de reclame die Vier van de commerciële zender VT4 overerfde. Ook Jan Eelen ondervindt enkele maanden na de doorstart van de zender dat “die hele commerciële toestand” niet aan hem besteed is. “Heb je de kijkcijfers van ‘Met man en macht’ een beetje gevolgd? 600.000 kijkers gemiddeld per uitzending. Ik zeg u: op Eén hadden we er makkelijk dubbel zoveel kunnen bereiken. Mákkelijk, want ‘Met man en macht’ is opnieuw een typische en dus behoorlijk geniale Woestijnvisproductie geworden. Het is zo zonde dat de gemiddelde Vlaming blijkbaar compleet vastgeroest zit aan die eeuwige VRT. Hoe is het mogelijk dat een programma als ‘Salamander’ – echte dertien-in-een-dozijn-fictie – anderhalf miljoen kijkers bereikt? Nee, ik spuw niet op mijn publiek, maar allez, ik begrijp die mensen niet.” Eelen zit, naar eigen zeggen, nog boordevol ideeën die het tot cultureel erfgoed zouden kunnen schoppen. “Maar dan wil ik wel een groot publiek en dat lijkt Vier mij niet te kunnen garanderen. Die reclame is zwaar kut, dat ik het u zeg.”

Tom Lenaerts: “Lieven Van Gils is een slappe softie”

Het grootste slachtoffer onder de Woestijnviscoryfeeën tot nog toe is Tom Lenaerts. Zijn ‘Met man en macht’ scheert kijkcijfergewijs geen hoge toppen, al is het wel veruit het meest bekeken Vier-programma, en ook ‘De kruitfabriek’, waarvan hij de (jolige) presentator is, kende een moeilijk eerste seizoen. Het programma dat aanvankelijk de Vier-avond op gang moest trekken veranderde verschillende keren van uitzenduur en staat nu tegenover ‘Reyers laat’ op Canvas. Een vernedering voor Lenaerts die zichzelf als rookie onbeschaamd een fijnere presentator noemt dan die “slappe softie van een Lieven Van Gils”.

“’Woestijnvis’ heeft altijd veel leukere programma’s gemaakt dan andere productiehuizen”, is Lenaerts niet onbescheiden. “Dat de concurrentie nu meer mensen bereikt is zonder meer tragisch te noemen.”

Wouter Vandenhaute blijft voorlopig nog in zijn "kindje” geloven

Gerespecteerd entrepreneur en de grote bezieler achter de nieuwe zender, Wouter Vandenhaute,was niet bereikbaar voor commentaar. Insiders zeggen dat hij nog als enige in de waan verkeert dat zijn “kindje” kan overleven. “Wouter is geen opgever en zal er alles aan doen opdat Vier zal kunnen blijven voortbestaan”, zegt iemand die dicht bij de mediatycoon staat. “Toch begint het ook bij hem te dagen dat dit schip gedoemd is om te zinken.”

1 opmerking:

Anoniem zei

Gisteren voor de eerste én laatste keer gekeken naar het SF feuilleton "V" op VIER , louter uit interesse omdat ik de eerdere versie al eens gezien heb tijdens mijn veel "jongere" jaren . Waarom voor de laatste keer: er werden waarschijnlijk meer reclameclips getoond dan er feuilleton getoond werden. Om de 10 minuten feuilleton onderbreking voor reclame , schandalig . Voor mijn part mag VIER ophouden te bestaan. :-(